Kinderen weet wel raad met problemen

Klassen van basisscholen gaan grote ondernemingen adviseren

'Waarom?' Kinderen vragen het telkens weer. Tot ouders er gek van worden. Maar waarom-vragen kunnen juist heel waardevol zijn, meent prinses Laurentien van Oranje. Ook voor bedrijven. Daarom bracht zij 21 bedrijven in contact met 21 scholen, waarvan de leerlingen advies gaan geven omtrent allerlei dilemma's van ondernemingen. De eerste bijeenkomst tussen de werkgevers en de jongens en meisjes van de Raad van Kinderen was deze week in Zeist.

"Volwassenen nemen alle beslissingen over de toekomst. Terwijl degenen die daar het langst mee moeten leven, niet worden gehoord", aldus prinses Laurentien, oprichter en directeur van de Missing Chapter Foundation. Deze stichting nam samen met Unicef het initiatief voor de Raad van Kinderen. Ze wordt gesteund door Kinderombudsman Marc Dullaert, die gisteren in deze krant een vergelijkbaar standpunt innam.

Op het podium in Zeist gaven de leerlingen alvast een voorproefje van hun inzichten. "Wij zijn niets voor de aarde, de aarde is ons leefgebied", zegt de twaalfjarige Jasper. Ook Tom maakt zich druk over het milieu. "Ik zag een foto van André Kuipers vanuit de ruimte. Europa is 's avonds een grote lichtbol. We moeten gaan leven wanneer het licht is." Walt (11) weet waarom zijn hulp is ingeroepen. "Volwassenen moeten niet zo groot denken. Alles begint klein en wordt later groot."

De Raad van Kinderen mag drie jaar haar stem laten horen bij een bedrijf. Interpolis, de Nederlandse Vereniging van Banken, C&A, Nike en de NS doen onder meer mee. De jeugd buigt zich over vraagstukken als vertrouwen in de bankwereld, duurzamer vervoer, energiebesparing en het bevorderen van een gezonde levensstijl.

Elk bedrijf wordt gekoppeld aan een klas met leerlingen tussen de tien en twaalf jaar. Zo gaat groep acht van basisschool de Paradijsvogel uit het Haagse Ypenburg de Nederlandse Spoorwegen adviseren. Zij hebben al een bezoek gebracht aan het hoofdkantoor van de NS. Daar bespraken ze de tevredenheid van reizigers die ze die middag hadden ondervraagd in de trein.

Nadenken over de problemen in de wereld maakt kinderen niet bang zegt prinses Laurentien. "Ze denken juist in mogelijkheden, niet in problemen." Dit is volgens de stichting de reden dat hun kijk op de wereld zo zinvol is. "Ze zijn nog niet gevormd door positieve of negatieve ervaringen."

De waarom-vragen moeten bedrijven aansporen het echte vraagstuk boven tafel te krijgen, meent prinses Laurentien. "Dat komt normaal gesproken niet altijd boven water, omdat bedrijven niet goed naar problemen luisteren. Wanneer ondernemers om kwesties heen praten, begrijpen kinderen het niet. Directies zullen bij hen met duidelijke antwoorden moeten komen."

Na het advies van de kinderen en het onderzoek daarvan, koppelen bedrijven de resultaten terug. Hierbij leggen ze duidelijk uit wat ze met de ideeën van de kinderen van plan zijn. Als ze er niets mee willen doen, zullen de kinderen zich daar niet zomaar bij neerleggen.

Rob Peters van tapijtfabrikant Desso heeft al een lastige vraag aan zijn adres gekregen: hij mag gaan bedenken hoe zijn bedrijf ervoor kan zorgen dat er minder fijnstof in de lucht komt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden