Kinderen trekken zich aan elkaar op

(Trouw)

De gemeente Nijmegen wil scholen met 30 procent kansarme en 70 procent kansrijke kinderen. De Nieuwe Park Rozenburgschool in Rotterdam heeft al zo’n mix.

De moeders die zich met een dampende mok hebben verzameld in de koffiekamer, vormen een bont gezelschap. Van blond tot behoofddoekt, van hoogopgeleid tot net geslaagd voor het inburgeringsexamen. Samen zouden ze zo in een reclamefilmpje passen voor de gemengde school. Want, zeggen ze eensgezind: „Die is een succes.”

De gemengde school in kwestie is de christelijke Nieuwe Park Rozenburgschool (450 leerlingen) in het Rotterdamse Kralingen. Net als de moeders biedt die wijk een diverse aanblik: portiekflats met schotelantennes links, kapitale villa’s rechts. De kinderen uit deze wijk gingen tot zo’n vijf jaar geleden naar aparte basisscholen: drie witte en drie zwarte.

Een ongewenste situatie, vond Kees Adriaansen, directeur van de Nieuwe Park Rozenburgschool. Samen met een groep betrokken ouders slaagde hij erin om zijn zwarte school te veranderen in een gemengde. Daarbij streeft Adriaansen bewust – en middels twee aparte wachtlijsten – naar een 30/70-mix: 30 procent van de kinderen heeft laagopgeleide (vaak allochtone) ouders, 70 procent komt uit een kansrijk nest.

Suzanne Algra, met haar universitaire opleiding een typische ’kansrijke moeder’, vindt dat deze school het blikveld van haar kinderen verruimt: „Mijn vijfjarige dochter ging laatst bij een Turks vriendinnetje spelen. Ze kwam thuis met: ’Mama, ze hebben daar maar drie kamers! Maar ze eten wel veel lekkerder dan wij’.”

Maar ook over de cognitieve ontwikkeling van haar drie kinderen is Algra goed te spreken: „Mijn oudste is licht faalangstig. Op een puur prestatiegerichte school zou hij dichtslaan. Het is voor hem heel goed om te zien dat er kinderen zijn die het beter én minder goed doen dan hij.”

Bij een 30/70-mix kunnen, zo luidt een populaire theorie, de kansarme leerlingen zich optrekken aan de kansrijke, zonder dat die laatste daar last van hebben. Belangrijk is dan wel dat de leerkrachten kunnen differentiëren. Daarin worden zij getraind, vertelt directeur Adriaansen.

Alle onderwijzers werken met dag- en weektaken, waarmee leerlingen hun eigen tempo kunnen volgen. Ook heeft de school de theorie over ’meervoudige intelligentie’ omarmd van psycholoog Howard Gardner. Die onderscheidt onder meer woordknappe, rekenknappe, beeldknappe, zelfknappe en beweegknappe kinderen.

Zo’n klas vol anders-knappe leerlingen is intussen niet altijd even makkelijk, zegt Karen Makkinga (24), juf van groep 7: „Met zoveel verschillen in één klas is het soms lastig om het overzicht te houden. Maar ik vind het gaaf om te zien hoe de kinderen zich aan elkaar optrekken.”

De 11-jarige Turks-Nederlandse Rabia illustreert onopzettelijk deze opmerking van haar juf. Ze trakteert groep 7 op beschuit met muisjes, vanwege haar nieuwe zusje. Eerst zat ze op een zwarte school, vertelt ze als haar schaal leeg is: „Daar sprak ik heel erg verkeerd Nederlands.” Deze klas met ’allemaal Nederlandse kinderen’ bevalt Rabia beter: „Ik krijg hier beter les, ik heb veel vrienden en ik vind juf Karen ook heel lief.”

In de koffiekamer vertelt de hoogopgeleide Nazmiye Iskan, moeder van twee zonen, intussen over haar ervaringen op een witte school in de buurt. Een zwarte school zag ze niet zitten: „Als je daar als buitenlander terechtkomt, heb je later geen kans meer.” Maar zij en haar kinderen voelden zich in de witte omgeving niet thuis, en verhuisden naar de Nieuwe Park Rozenburgschool: „Hier hebben ze ervaring met buitenlanders en dat is fijn.”

Groep 7 van de Nieuwe Park Rozenburgschool met juf Makkinga: ¿Met zoveel verschillen is het lastig om overzicht te houden.¿ (FOTO WERRY CRONE, TROUW)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden