Kinderen moet je niet zwak maken

Socioloog Frank Furedi heeft gelijk. Scholen moeten geen plek worden voor een soort therapeutische werkgemeenschap waarin leerlingen (want ja, het zijn zulke stakkers geworden) moeten worden bijgestaan met hun ’afschuwelijke thuissituatie’, afgrijselijke faalangst en grote psychische en sociale problemen, en de ouders (arme, arme stakkers die niet kunnen opvoeden) geholpen moeten worden met opvoeden.

Furedi stelt terecht dat het zowel naar ouders als naar leerlingen toe denigrerend is dat je in feite weinig vertrouwen hebt in de mensen zelf en in hun veerkracht (Trouw, zaterdag). Volgens hem is de school al lang niet meer een plek waar leerlingen intellectueel worden geprikkeld en uitgedaagd. Als een kind al niet zwak ziek en misselijk is wordt het wel zo gemaakt.

Op de website van de Christelijke scholengemeenschap Comenius in Leeuwarden wemelt het van dit soort goed bedoelde onzin. Een geheel team van deskundigen staat klaar in de helpdesk om de arme scholieren bij te staan. Wat een dedain voor mensen, opgroeiende kinderen die gewoon puber zijn en ten aanzien van ’het volk’ wat je op deze manier als klant aan je probeert te binden.

Ik zou mijn kinderen daar beslist niet heen sturen. Wij staan mondigheid en onafhankelijkheid van geest voor. Ik ben zelf docente in het (openbaar) middelbaar beroepsonderwijs en sta elke keer weer verstelt van wat deze jonge mensen op weg naar hun beroepsveld allemaal aan goed werk afleveren en belangstelling hebben voor de leerstof. Wat een veerkracht, interesse, behulpvaardigheid en betrokkenheid. Deze jonge mensen hebben helemaal geen hulpteam nodig, ze kunnen uitstekend zelf hun weg vinden.

Elisabeth Walstra Hurdegaryp, docente en beeldend kunstenares

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden