Kinderen in een fietskar moeten zich zo nu en dan bijna een formule 1-coureur voelen.

Op de universiteit van Wuppertal zijn ze het ’fietskar-relletje’ van afgelopen jaar nog niet vergeten. De universiteit werd platgebeld nadat de afdeling bewegingswetenschappen onderzocht wat er nu eigenlijk met de kinderen gebeurt als ze rondgereden worden in fietskarretjes. Aan welke krachten worden de jonge lichamen blootgesteld?

Bewegingswetenschapper Prof. Jürgen Freiwald reed tijdens een fietstocht een tijd achter een karretje en vond het wel erg schokken. Freiwald: „Ik vroeg me af wat dat voor de kinderen betekende”. Samen met zijn studenten organiseerde hij een onderzoek waarbij verschillende fietskarretjes uit de duurdere prijsklasse werden uitgerust met meetapparatuur. Vervolgens werd met verschillende snelheden over een aantal wegtypen gereden, zowel door de stad als op het platteland.

Freiwald schrok zelf van de bevindingen: „We dachten wel dat er behoorlijk krachten op de kinderen zouden komen te staan, maar zó erg hadden we ook niet verwacht. Weliswaar zijn het korte pieken maar die zijn wel heel krachtig. De krachten waaraan het kind wordt blootgesteld worden weergegeven in g-krachten, de eenheid van zwaartekracht. In de wagentjes werd bij een snelheid van tien tot twintig kilometer per uur een g-kracht van drie tot vier gemeten. Ter vergelijking, een formule-1-coureur krijgt in een bocht vijf en tijdens het remmen zeven g-kracht te verdragen.

Freiwald: „Een straaljagerpiloot komt op ongeveer negen uit. Maar bij coureurs en piloten gaat dat over een langere tijd door. In de fietskarretjes worden de kinderen heel kort aan hevige krachten blootgesteld. We weten dat lange blootstelling slecht is, maar niet wat het doet als het kort is. Het gaat wel om jonge kinderen van wie de wervelkolom nog niet is volgroeid, dus het leek me wel de moeite waard om te onderzoeken.”

„De uitkomst van onze test was nogal verrassend. Het vervelende is dat de meeste kinderen er ook nog krom in zitten. Daarbij zien ze niet zoals een coureur aankomen wat er gebeurt. Ze worden letterlijk door elkaar geschud zonder dat ze zich schrap kunnen zetten. Maar of het slecht is, moeten gespecialiseerde artsen bepalen. Wij onderzochten alleen wat er gebeurt in het karretje.”

Het onderzoek was groot nieuws in Duitsland. Alle tv-stations besteedden er aandacht aan. De reactie van de industrie op de commotie verbaasde Prof. Freiwald en zijn team: „Er werd geen enkele poging gedaan de resultaten te bagatelliseren, integendeel, ze kwamen onmiddellijk met aanpassingen. De betere karretjes hebben nu extra vering en er worden andere stoeltjes gebruikt.”

Freiwald is nog steeds geen fan. „De uitlaatgassen zijn een ander probleem als je door de stad rijdt. De kinderen zitten laag en alles verzamelt zich in zo’n bakje.’’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden