Kinderen die goed zijn in wiskunde komen nu tekort

Lyanne Baltussen Orthopedagoog op CSG Het Streek, Zandlaan, locatie voor vmbo en praktijkonderwijs in Ede

"Wij merken dat het aantal leerlingen dat aanklopt bij het zorgteam van de school is toegenomen sinds de invoering van het passend onderwijs. Ik vind dat passend onderwijs heel goed zou kunnen werken, maar alleen als de klassen kleiner zijn en als er meer tijd komt om lessen voor te bereiden. Ik snap wel dat veel docenten zeggen dat dit een verkapte bezuiniging is. Voorheen zaten in een klas een of twee leerlingen die wat extra's nodig hadden, dat valt nog wel te behappen. Nu zijn dat er veel meer. Dat is echt topsport voor docenten.

Ik help als ze vragen hebben over de omgang met een bepaalde leerling of met een groepje leerlingen. We maken bijvoorbeeld video-opnames in de klas en bespreken dan wat goed gaat en wat beter kan. Leerlingen met autisme bijvoorbeeld moet je heel goed voorbereiden op wat er gaat gebeuren. Van een plotselinge actie raken ze vaak van streek. Dat valt allemaal te regelen, maar het kost wel tijd.

Er zijn enorme stappen gemaakt in de begeleiding van leerlingen, maar voor meer succes zal veel meer moeten worden geïnvesteerd in het onderwijs."

Docenten noemen dit een verkapte bezuiniging

Gert de Kleuver Wiskundedocent op het Ichthus College (vmbo/havo/vwo) in Veenendaal en vader van een zoon in het speciaal onderwijs

"Sinds de invoering van passend onderwijs kan ik voor mijn gevoel niet meer maximaal aandacht schenken aan alle kinderen in de klas. Dat vind ik jammer, want het is wel belangrijk. Ik kom vooral niet meer toe aan de kinderen die wiskunde makkelijk vinden en meer aan zouden kunnen.

Ik geef les aan havo-, vwo- en gymnasiumklassen en daar zitten per klas zo'n een of twee kinderen in die voorheen misschien niet naar het reguliere onderwijs waren gegaan. Vaak hebben zij meer stilte nodig dan andere kinderen en meer structuur in de lessen. Maar we hebben bijvoorbeeld ook een slechtziend kind op school, voor wie het moeilijker is om grafieken te maken. Het kan wel, met allerlei hulpmiddelen, maar het kost ook de docent extra tijd.

Ik weet niet of meer geld de oplossing is. Het oude systeem vond ik helemaal niet zo gek. Natuurlijk, er gingen op den duur te veel kinderen naar het speciaal onderwijs. Mijn zoon denkt dat hij het op een reguliere school best gered zou hebben, ik heb daar mijn twijfels over. Persoonlijk vind ik dat we nu weer een beetje zijn doorgeslagen naar de andere kant."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden