KIND IN ENGELS TUTJESMODEL

Lady Di verpletterde er iedereen mee. De zwarte strapless avondjapon, waarin ze zo'n tien jaar geleden uitdagend uit de hofauto stapte en naar het bal schreed, haalde zelfs de voorpagina's van serieuze kranten.

YVONNE VAN EEKELEN

Het zandlopermodel - breed bij de schouders, smalle taille en wijd uitlopende rok - werd meteen opgepikt door de confectie-industrie en door nijvere Engelse huisvrouwen eindeloos gekopieerd. Di had met deze keuze in de roos geschoten. Haar japon was volgens sommigen typically English, al was het model op zich allesbehalve uitzonderlijk en wordt het ook veel op het continent gedragen.

Waarom zo'n coupe typisch Engels is blijft wat duister. Zeker is dat een modehuis als Laura Ashley het strapless zandlopermodel al jaren op de markt brengt, ook voor de kerst in diverse zacht glanzende kleuren. C & A heeft het voor de feestdagen in de kinderrekken hangen en noemt het jurk in Engelse stijl (f 59).

Het model doet denken aan de mode uit de beginjaren van het Victoriaanse tijdperk, toen de Bromley-family in l844 op het doek werd vereeuwigd door schilder Ford Maddox Brown. Vooral de middelste Bromley-dochter zou met haar strapless avondjurk op het hofbal zo kunnen concurreren met lady Di. De zwarte zijde van de jurk op het schilderij heeft dezelfde diepe glans als de Engelse kranten anderhalve eeuw later op hun foto's vastlegden. Het bijzondere van de Victoriaanse zandloper was de glace zijde die in het licht van de kroonluchters subtiele schaduwen gaf. Het commentaar op het decollete van deze jurk luidde in Ladies Cabinet van l844 niet anders dan dat van sommige journalisten op Di's hofbal. Dat de halslijn diep was, uitzonderlijk diep 'far too much so for strict delicacy to approve'. De jurk geldt inmiddels al talloze jaren als een van de meest traditionele feestmodellen voor kerstdiners; als symbool voor de gegoede burgerij in degelijke Victoriaanse tijden ook wel Engels tutjesmodel genoemd.

HAZENRUG ETEN IN TIJGERVEL

Straks barst het van de roofdieren aan tafel die aan de kalkoenpoten en hazenruggen knagen. Beschaafde dames die met de feestdagen steevast in een romig kanten bloesje verschenen komen nu opeens opdraven in luipaarden-hotpants, tijgerpakken en panterjurken, grommend om een kluif. Wat de ontwerpers betreft wordt het deze kerst geen jingle maar junglebell.

Deze mode komt niet zomaar uit de lucht vallen. De afgelopen zomer was er al een hausse in roofdierenprints, eerst op de haute coutureshows in Parijs, later enthousiast gevolgd door de grote warenhuizen.

Het is net alsof de ontwerpers na de barokke onderboven-modetrend met bh's en corsetten even terug willen naar de oertijd waarin de mensheid nog in simpele dierevellen rondliep.

De roofdierenprints passen perfect in de bodytrend van leggings en andere strak zittende stretchkleding die als een tweede huid om het lijf sluit. Ook deze jumpsuit met tijgerprint van Hennes en Mauritz (f 69,90) is van soepelvallende viscose.

Het imago van de junglemode is er inmiddels met sprongen op vooruit gegaan. Voor een tijgerrok of panterjurk werd tot voor kort nog verwezen naar het rossige circuit van peepshows en pornozaken. Nette dames kochten hoogstens een tijgeroog ring of slangetas en zakten voor hun dosis oergevoel voor de buis weg bij een spannende Tarzanfilm. Nu zijn de roofdieren doorgedrongen tot in sjieke kringen en mogen klassieke nufjes zoals bij Mondi rondlopen in roofdierachtige velletjes zonder dat zij als verleidsters achter de rode lamp worden gezien.

Vooruitstrevende kerstvierders hebben hun oog waarschijnlijk al laten vallen op een slangepak. De snakewoman wordt volgens het Nederlands Mode-instituut een van de trends voor de komende zomer, mede genspireerd op de slangeleren jas die de hoofdrolspeler van de film 'Wild at heart' onlangs droeg. De slang als superverleider moet het roofdierenfeestje nog uitdagender maken.

AARDSCHOKKEN MET ONDERGOED

Enkele jaren na de ontdekking van bh en bustiers als bovenmode in de Parijse haute couture kopen de winkels ze nog steeds en masse in. Voor deze

st is dit ondergoed behangen met glanzende parels en flonkerende pailletten. Vorig jaar bracht een bh aan tafel - een trend die voor het eerst ook in kerstkleding werd gelanceerd - bijna een aardschok in de modegeschiedenis teweeg. Op de feestdagen wordt er immers aan- en niet uitgekleed, ook al doet een minijurk van voile met zwaar decollete gerekend in centimeters bloot lijf niet onder voor een bh met hotpants.

Al is het grootste schokeffect voorbij, de bh blijkt nog steeds een gouden greep in de supervrouwelijke kleding van de jaren negentig. In de mode voor het komende zomerseizoen duiken ze overal op, van Gaultier in Parijs tot en met de Milanese Dolce e Gabbana.

De couturiers hebben al weer nieuwe aardschokken met ondergoed voorbereid, waarmee kerstvierders desnoods hun gasten kunnen verbijsteren. Ontwerper John Galliano ontwierp een variant op pampers voor girls; een mollige luier van satijnachtige glansstof in combinatie meteen topje en een vest met stroken. Karl Lagerfeld liet zijn mannequins onlangs rondlopen in een kraakheldere witte herenonderbroek met hemd onder een Chanel-jasje. Voor de kerstachtige kou wordt er een zwarte maillot onder gedragen.

Voor wie dit soort experimenten te ver gaat biedt slaapkleding wellicht een uitwijkmogelijkheid. Mac & Maggie brengt een zwarte, half doorschijnende babydoll als kerstjurk; voor mannen een bijpassend afgesneden nachthemd met roesjes, waarvan de vrouwelijke lijn wordt gecompenseerd door een stoere, imitatie-leren broek. (Prijs van de jurk f l49,90, broek f l89,90 en het hemd f 69,90). Zelfs deze mode haalt de kerstnormen onderuit. De huisregel is immers dat als er feest gevierd wordt niemand in slaapgoed aan tafel mag. Dat is waarschijnlijk de magie van de onderboven-modetrend; ze blijft choqueren.

MOOI AANKLEDEN VOOR ALLEDAG

Het hele jaar is burgerman meester, alleen de decembermaand is van adel. Winkels verkleden zich als paleizen met brokaat en goudglans, beschenen door kaarslicht. In de mode- en lifestylebladen verschijnen droomdiva's en prinsen met champagneflutes, altijd lachend onder een vrachten glitters.

Snuffelend in de paleizen is een geeuw soms moeilijk te onderdrukken. De nep-adelstand is gauw slaapverwekkend. Sommige winkelbedrijven haasten zich dan ook om de schijnglans te onderdrukken. Mac & Maggie probeert de suikertaartconfectie te vermijden en brengt hoofdzakelijk zwarte kleding. C & A heeft weinig glitter deze kerst, feestkleding moet ook op bijzondere burgermanstijden draagbaar zijn. Sommige modeontwerpers draaien het liever om. Mooi aankleden is voor alledag.

Orson & Bodil, pseudoniem voor het Amsterdamse ontwerpersduo Nannet van der Kleijn en Alexander Slobbe staan bekend om hun fraaie stoffen en uitgekiende coupes. Vandaar dat zij in modekringen als nieuwe generatie Nederlandse couturiers na oudgedienden als Govers en Molenaar worden gezien. Ze brengen vrouwelijke kleding soepel aansluitend op het lijf. Oude en hedendaagse vormen in de mode zijn hun studieobject voor het bedenken van nieuwe varianten. Zoals de strapless jurk van lady Di, het mannenhemd, maar ook de crinoline.

Deze lezende vrouw verbergt onder haar robe manteau een variant op de aloude hoepelrok zonder paardeharen baleinen. Als de mannequin staat klokt de rok om haar heen (prijs van het katoenen ensemble f l250) dankzij de coupe. De rok lijkt recht maar loopt eigenlijk schuin en is asymmetrisch, typisch een vondst voor Orson & Bodil. Met deze crinoline kun je relaxed een boek lezen, ongestoord door het soms kitscherige geraas van de droomdiva's in hun paleizen.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden