Kimberley Bos raast in de 'Ferrari' van haar coach door het ijskanaal

Skeletonster Kimberley Bos na afloop van een persmoment bij het Olympic Sliding Centre tijdens de Olympische Winterspelen van Pyeongchang.Beeld ANP

Kristan Bromley, de coach van Kimberley Bos, heeft de sport 'uit elkaar getrokken en opnieuw opgebouwd'. Hij bouwde een slee, met behulp van de wetenschap. 'Er was een heleboel black magic.'

Hij had voor elk team in de wereld kunnen werken toen hij zelf stopte met skeleton in 2014, na Sotsji. De Brit Kristan Bromley koos voor Nederland, dat nog nooit een atleet op de Winterspelen had gehad. Waar geen geld was, en geen enkele kennis over de sport.

Vond hij mooi. "Het deed me denken aan de start van mijn eigen carrière", vertelt de 45-jarige coach van skeletonster Kimberley Bos in een grote oranje jas bovenaan de bobsleebaan in Pyeongchang. "Ik begon ook met niets. Het is David tegen Goliath, Kimberley tegen de grote teams met het geld. Ik was benieuwd wat we klaar konden spelen in achttien maanden."

Dat was heel wat. Bromley zorgde ervoor dat er voor het eerst in de geschiedenis een Nederlandse skeletonster op de Spelen stond. Vandaag begint de 24-jarige atlete uit Ede aan haar eerste en tweede run. Een dag later volgen run drie en vier.

Met de komst van Bromley kwam er een schat aan kennis over de sport naar Nederland. De Brit zorgde er in de jaren negentig voor dat skeleton opnieuw werd uitgevonden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Coach Kristian Bromley van skeletonster Kimberley Bos na afloop van een persmoment tijdens de Olympische Winterspelen van Pyeongchang. Beeld ANP

Bromley kwam 'per ongeluk' in het wereldje terecht. Hij werkte als ruimtevaartingenieur bij een bedrijf dat de opdracht kreeg om de sleeën voor de Britse ploeg te ontwerpen.

"Ik had alleen geen toegang tot de atleten die het spul moesten testen", vertelt Bromley. "Dus toen ben ik zelf maar bovenaan de baan gaan staan en in de slee gesprongen. Toen ik voor het eerst naar beneden ging, dacht ik: hey, wat een coole sport eigenlijk."

Van het een kwam het ander. Toen hij voor de grap een keer meedeed aan een wedstrijd, versloeg hij de atleten voor wie hij de sleeën moest bouwen. In 1996 kreeg hij tot zijn eigen verbazing een plek in het nationale team.

Bromley trok als wetenschapper de bestaande overtuigingen in de sport in twijfel. "Er was een heleboel black magic. Kennis die niet waar was. De manier waarop er werd gestuurd, hoe er werd omgegaan met het materiaal. Het leek me allemaal grote nonsens. Eén atleet droogde zelfs zijn ijzers op de verwarming." Lachend: "Dat gebeurt nu niet meer."

Om te ontdekken wat wel werkte, besloot Bromley een PhD te wijden aan het onderwerp. Tijdens een promotiestudie van vijf jaar kwam hij erachter dat 80 procent van de beweringen over skeleton niet klopte.

"Ik heb de sport uit elkaar getrokken en opnieuw opgebouwd. We zijn helemaal teruggegaan naar de basis. Daarna zijn we op een wetenschappelijke manier sleeën gaan bouwen."

De 'Bromley' is nu een begrip in de sport. Het is de Ferrari van het skeleton. Wie olympische titels wil veroveren, gaat naar beneden op een slee van zijn hand. Kristan ontwerpt het materiaal samen met zijn broer Richard, die nu coach is bij het Koreaanse team.

Een basisslee kost zo'n 6000 euro. Wie het materiaal op maat wil maken, kan het zo gek maken als hij zelf wil. "Je kunt er makkelijk 100.000 euro aan uitgeven. Sommige teams doen dat, maar wij hebben dat budget niet."

Bromley durft niet te zeggen hoeveel de slee van Bos kost, maar ze heeft natuurlijk mazzel dat haar coach ze maakt. Hij heeft er ontelbare uren aan gesleuteld. De binnenkant is van staal, met een toplaag van carbon en een ligvlak met kussens. Een vrouwenslee is 29 tot 35 kilo. Hoe zwaarder de slee, hoe explosiever de start moet zijn om het ijskanaal goed op te komen.

Om snel beneden te komen, moet een atleet volgens Bromley 'klikken' met de baan. Dat doet Bos, die vorig jaar op een wereldbekerwedstrijd derde werd op de olympische baan. Samen met haar coach heeft zij zich de laatste dagen beziggehouden met het finetunen van het materiaal. Dat komt neer op veel testen, rekenen en meten. Alles komt in grafieken om de juiste afstelling en stuurtechniek te bepalen. Warmer ijs op de wedstrijddag betekent opnieuw sleutelen.

Omdat de baan ook voor rodelen wordt gebruikt heeft het ijs een iets ander profiel dan de meeste banen. Daar moeten de slee en de stuurtechniek ook op worden aangepast.

Morgen begint David aan haar missie tegen Goliath, Bos tegen de wereldtop. Behoort een medaille tot de mogelijkheden? Bromley lacht geheimzinnig. "Dit zijn de Spelen. Hier is alles mogelijk."

Vraagtekens bij Britse 'superpakken'

In de eerste trainingen gingen de Britse skeletonners in vergelijking met de rest wel heel hard met hun supersonische pakken. Waren die wel toegestaan? Nadat de Britse krant The Guardian er een artikel over had geschreven, stapte een aantal coaches naar de jury met de vraag of de pakken legaal waren.

Volgens de coach van Kimberley Bos, Kristan Bromley, was er niets aan de hand. "De jury heeft ernaar gekeken. Vandaag zeiden ze dat de pakken legaal waren." De ploeg zou gebruikmaken van dezelfde technologie als in de pakken waarmee de Britse baanwielrenners op de Olympische Spelen in Rio succes boekten.

Lees alles over de Olympische Spelen in ons dossier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden