Kilometervreter Eurlings koopt nog even geen Think

Het certificaat van minister Eurlings maakt de Think tot de allereerste elektrische auto die de Europese weg op mag. (FOTO WERRY CRONE, TROUW) Beeld
Het certificaat van minister Eurlings maakt de Think tot de allereerste elektrische auto die de Europese weg op mag. (FOTO WERRY CRONE, TROUW)

Geruisloos kwam minister Eurlings van verkeer gisteren aanrijden in de Think City, de eerste elektrische auto die door Europa is goedgekeurd. Sinds deze week mag de auto de weg op.

Op het plein voor de Tweede Kamer geeft Eurlings flink gas. Spierballenvertoon in een elektrische auto met een carrosserie van plastic. Volgens de minister is Think City niet dé oplossing, maar de verkoop ervan stimuleert wel de ontwikkeling van elektrische auto’s.

De auto heeft een actieradius van ongeveer 180 kilometer. Als de accu leeg is, moet de kleine tweezitter tien uur opladen. Dat maakt hem ongeschikt voor lange afstanden. Eurlings: „Als je ver moet rijden zoals ik, op en neer van Valkenburg naar Den Haag, dan is deze auto nog geen oplossing. Maar veel mensen wonen in de stad en rijden slechts korte afstanden, daar is hij wel geschikt voor.”

De Think City kende vele ontwikkelaars, waaronder autofabrikant Ford, die het project in 1999 overnam van het Noorse Pivco Industries. De Amerikaanse autobouwer dreigde de groene auto in 2003 alweer aan de kant te zetten, omdat hij geen toekomst zag in de kleine, zuinige auto. Particuliere financiers redden het project en doopten het Think Global.

Eurlings is optimistisch over de kansen. De auto is te koop voor een minimumprijs van ongeveer 40.000 euro. Volgens de minster kan met overheidsgeld en de stimulans die uitgaat van de eerste verkopen, al binnen twee jaar een elektrische auto van de volgende generatie van de band rollen. „Die rijdt 500 kilometer en laadt binnen een uur op.”

De Nederlandse nutsbedrijven meldden onlangs 10.000 oplaadpunten voor elektrische auto’s te zullen plaatsen, maar hebben nog weinig concrete plannen. De minister legt die oplaadpunten met opzet in handen van de elektriciteitsnetbeheerders. „In Noorwegen pakten die enorm duur uit voor de overheid. Dat geld stop ik liever in de ontwikkeling van de auto’s zelf. Zo creëer je ook banen bij Nederlandse bedrijven die participeren in de productie.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden