Killzone Amsterdam

Hartje Amsterdam, Herengracht 410-412. Een dubbel grachtenpand, statige gevel. Een voormalig bankgebouw. Bij de ingang doet een man met een zilveren V op zijn revers open. Welkom bij Guerrilla. Ontwikkelaar van computergames.

Wim Boevink

Wereldwijd toonaangevend, zei de uitnodiging, en als je zoiets zegt dan kun je ook ’de grootste multimedia productie van de lage landen' aankondigen. Ik zou, bedacht ik terwijl ik mijn jas ophing, binnentreden in een game walhalla. En vandaag werd een game gepresenteerd waarnaar in de mondiale gamegemeenschap reikhalzend werd uitgekeken: Killzone 2, een schietspel exclusief voor de Play Station 3 en de PSP. Er was, daar aan de Herengracht, door zo’n 130 mensen vier jaar lang aan gewerkt.

Van die arbeidsprestatie droeg het kantoor alle sporen. Want achter die statige gevel begon een wereld die met de historische stijl van het huis weinig gemeen had: twee samengevoegde panden met een trap van gaatjesmetaal en overal kamers met dezelfde vlekkerige, groene vloerbedekking. Daarop, verspreid over de ruimte, identieke bureaus met computerschermen – heel veel schermen. Zoveel schermen zelfs, dat in de winter de radiatoren uit kunnen blijven en dat men een grote dieselgenerator met een tank van 1500 liter in de achtertuin moest hevelen om aan de stroombehoefte te kunnen voldoen.

En dus liepen overal kabels, over ruwweg aan het plafond opgehangen metalen goten, die in dikke trossen samenkwamen in stekkerblokken onder de bureaus. Achter die bureaus bleke jongemannen in spijkerbroek, die gelet op de overvolle containers in de achtertuin vooral blikjes cola light drinken. Bollebozen op hun eigen terrein, en die terreinen zijn net zo divers als in de filmindustrie in Hollywood: met game design, art design, sound design, props, animation and technical programming, terreinen die alleen in het Engels bestaan.

Games halen ook recettes die die van de film gaan overstijgen. Grand Theft Auto 4 bracht vorig jaar in de eerste week al 500 miljoen dollar binnen. Games is big business.

En Killzone 2 zou wel eens een van de beste games in zijn genre kunnen worden, met topklasse animatie, en figuren die net zo soepel bewegen als echte mensen.

Killzone 2 is een first person shooter, dat wil zeggen dat je van jezelf niet meer ziet dan de loop van je geweer. Zo zoek je je al schietend een weg door een reusachtige raffinaderij op de planeet Helghast, een duistere planeet met een duistere heerser, waar het altijd slecht weer is en de hemel vol is van bolbliksems. We kregen er enkele trailers van te zien. De mooiste was die van de zogenaamde hit response, dat zijn de intens bevredigende beelden die de schade tonen die je de vijand hebt toegebracht. Op de lieflijke bloemenaria uit de opera Lakmé (1883) van Léo Délibes zagen we vertraagd en met spattend bloed de vijand schitterend ineen zijgen in een ballet of death. Puur Tarantino.

Guerrilla is een huis vol estheten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden