Kijken door de ogen van een zoekmachine

Google experimenteert met een bril die extra informatie geeft bij wat je ziet. De techniek wordt augmented reality genoemd: de zichtbare omgeving verrijken met relevante informatie. Veel mobiele telefoons kunnen dat al. Ze laten bijvoorbeeld toeristische info zien bij monumentale gebouwen. Met een applicatie als Stellarium kijk je door het scherm van je mobiel naar de hemel en zie je naast de sterren hun namen staan.

Hoe heerlijk futuristisch en efficiënt zou het zijn om een bril te hebben die voortdurend de nodige informatie in beeld brengt.

Google presenteerde 'Project Glass' met een verbluffende video vanuit het gezichtspunt van een man die dankzij zijn bril de weg weet en met vrienden communiceert. Het prototype, met een klein schermpje boven het rechteroog, ziet er nog elegant uit ook.

Het is eigenlijk te fantastisch om waar te zijn. Het concept wordt niet direct als onhaalbaar weggelachen, want het gaat immers om het grote, succesvolle Google. Maar de video is niet echt; er moeten nogal wat technische hordes worden genomen. In de video reageert de bril heel soepel op stem-opdrachten, maar zo goed is spraakherkenning nog niet. Critici wijzen erop dat zo dicht op het oog iets projecteren amper mogelijk is met zo'n minimalistisch brilletje. Hoe maak je een doorzichtig display dat binnen maar ook met fel buitenlicht nog leesbaar is?

Mocht het bedrijf erin slagen om met een werkend apparaat te komen, dan volgt een belangrijke vraag over privacy: kijkt Google mee? Ziet Google wat wij zien?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden