'Kijk in de tuin van de buurman'

Jonge ondernemers zien nog te weinig het belang in van de Europese eenwording, vindt Tjark de Lange, voorzitter van het Nederlandse 'Jong Management'. Sinds 1 januari is hij ook de nieuwe president van YES for Europe, de organisatie die jonge Europese ondernemers in Brussel vertegenwoordigt.

Voor De Lange is de komst van de euro oud nieuws. Als ondernemer met meer dan de helft van zijn klanten in Europa heeft hij immers al drie jaar met de nieuwe munteenheid te maken. ,,Toch vind ik het wel leuk om die munten nu ook echt in mijn portemonnee te hebben. Ben ik eindelijk verlost van al die losse marken, pesetas en franken.''

Veel ondernemers, vindt De Lange, denken nog te veel binnen de eigen landgrenzen. ,,Neem nou mijn Duitse voorganger bij YES. Die komt uit een Duits ondernemersgeslacht met een grote bakkersfabriek in Aken. Dat is natuurlijk vlak bij Nederland dus vroeg ik hem waarom hij niets in Nederland verkoopt. 'Nee, daar eten ze andere broodjes', was het antwoord. Dat snap ik niet. Neem een Nederlander in dienst en schaf een machine aan die Nederlandse broodjes kan bakken en je kunt zo je zaken uitbreiden.''

Tijdens zijn voorzitterschap hoopt De Lange zijn collega's over de grenzen meer Europees te leren denken. Met elkaar kennismaken en ervaringen uitwisselen is daarbij een eerste stap. ,,Kijk in de tuin van de buurman en zie of je daar wat kunt leren, is mijn motto. Na dat gesprek met mijn Duitse voorganger is via YES for Europe een ontmoeting geregeld tussen Limburgse en Akense ondernemers. Daar verkoop je nog niet meteen broodjes mee, maar het is wel het begin van een proces.''

Voorlopig gaat het beeld, dat dankzij het vrije verkeer van goederen en personen bedrijven eerder verkassen naar landen die fiscaal aantrekkelijk zijn en waar ze minder hoge lonen hoeven te betalen, volgens De Lange dus nog niet op. ,,Dat geldt misschien voor multinationals als Shell en Philips. Voor mijn bedrijf en andere middelgrote ondernemingen is het niet interessant om te verkassen, omdat de lonen in Portugal toevallig iets lager zijn. Ik heb weleens het idee dat die multinationals met vertrek dreigen om druk op de politiek uit te oefenen, zodat zij de lonen niet al te hard laten stijgen.''

Zelf heeft de 34-jarige ondernemer geen vrees om over de grenzen te kijken. ,,Ik heb op de hogere zeevaartschool in Rotterdam gezeten en daarna een tijd gevaren. Als je vaart, bestaat er eigenlijk geen buitenland. Je gaat gewoon naar een klant toe en het maakt niet uit waar die woont.''

Sinds vijf jaar is hij eigenaar van een bedrijf dat warmtewisselaars ontwerpt en fabriceert. In zijn klantenbestand zitten petrochemische bedrijven, maar ook melkfabrieken.

,,Met warmtewisselaars kun je vloeistoffen koelen en opwarmen'', legt hij uit. Het pasteuriseren van melk gebeurt bijvoorbeeld door middel van deze apparaten.

De apparaten, die soms wel 16 meter hoog en 3 meter breed kunnen zijn, bouwt hij in fabrieken in Duitsland en Finland. Zijn klanten zitten overal in Europa.

De Lange reist veel en zijn ervaring is dat mensen overal op dezelfde manier met elkaar omgaan. Toch signaleert hij ook culturele verschillen binnen Europa. ,,Duitsers zijn bijvoorbeeld veel directer dan Nederlanders. En in Italië ligt de beslissingsstructuur binnen organisaties weer anders. Daar beslist de president van de onderneming alles en als die er niet is, ligt alles stil.''

Toch moeten die culturele verschillen binnen Europa volgens hem ook niet al te zeer worden opgeklopt. ,,Taal is een veel grotere barrière. Doordat wij Nederlanders slecht zijn in Frans, laten we daar veel mogelijkheden liggen. Ik sla mezelf nog altijd voor mijn kop dat ik dat vak op school heb laten vallen.''

Hij schat dat hij ongeveer een halve dag per week kwijt is aan zijn nieuwe bijbaan. Dat hij die halve dag ook in zijn bedrijf kan steken om meer opdrachten binnen te halen, interesseert hem niet zo. ,,Ik ben juist ondernemer geworden, omdat ik mijn eigen tijd wil kunnen indelen om de dingen te doen die ik leuk vind'', stelt hij.

Maar het één sluit het ander niet uit. Een bezoek aan zijn klanten combineert hij vaak met een bezoek aan een van de leden van YES. Die contacten leveren hem af en toe ook een voordeeltje op. ,,Een klant van mij in Turkije wilde niet betalen, maar dankzij onze zusterorganisatie Tügiad kon ik een goede advocaat vinden die er voor heeft gezorgd dat ik alsnog mijn geld kreeg.''

Toch is netwerken volgens De Lange niet het belangrijkste doel van de ondernemersorganisatie. ,,Tenminste niet in die zin dat je er per se direct voordeel uit wilt halen. De term 'netwerken' heeft in veel landen ook een negatieve bijklank. Maar echte blinde commercialisering kom ik niet tegen en sociale waarden worden ook heel belangrijk gevonden. Echt, ondernemers zijn minder rechts dan je zou denken.''

Naast het lobbywerk bij de Europese commissie is de vereniging voor jonge ondernemers vooral belangrijk als klankbord. Dat je van je leeftijdgenoten kunt leren, is volgens hem de toegevoegde waarde van een jonge ondernemersorganisatie.

,,Bovendien dient Jong Management als kweekvijver voor bestuurlijk talent. Ruud Lubbers is bijvoorbeeld een van mijn voorgangers'', zegt hij. De gemiddelde leeftijd van een jonge ondernemer ligt rond de 33 jaar. Dat valt niet meer echt piepjong te noemen. De vereniging die gelieerd is aan VNO-NCW, richt zich op mensen die een hoge positie hebben bereikt. ,,En dan ben je vaak toch al iets ouder'', legt De Lange uit.

,,Helaas is het zo dat oudere ondernemers meer het belang van Europa inzien'', meent De Lange. ,,Zij herinneren zich vaak nog de oorsprong van de Europese samenwerking, namelijk het bewaken van de vrede in Europa. De gemiddelde ondernemer kijkt meer naar die gebouwen in Brussel en klaagt over wat dat allemaal wel niet moet kosten. Zolang er vrede is, is Europa een succesverhaal, hoeveel geld het ook kost.''

Een verenigd Europa kan hem dan ook niet ver genoeg gaan. ,,Dat idee van de Duitse minister Joschka Fischer om van Europa een federale republiek te maken, spreekt me wel aan. Maar dat zal voor veel mensen nog te gevoelig liggen.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden