Kidnapfilm begint bloedstollend, maar zakt dan in

Bloedlink

Regie: Joram Lürsen. Met Marwan Kenzari, Tygo Gernandt en Sarah Chronis.

***

'Bloedlink' opende gisteravond het 34ste Nederlands Film Festival in Utrecht, en dat betekende een weerzien met veel eerdere Gouden Kalf-winnaars. Hoofdrolspelers Marwan Kenzari en Tygo Gernandt werden voor respectivelijk 'Wolf' en 'Van God Los' al eens uitgeroepen tot beste acteur. Regisseur Joram Lürsen schopte het met romcom 'Alles is Liefde' tot beste regisseur. Gewis dat die laureaten wat te bieden hebben.

Het eerste kwartier van de kidnapfilm is bloedstollend. Kenzari en Gernandt spelen in de 'remake' van het Engelse 'The Disappearance of Alice Creed' twee zware jongens, Rico en Victor, die met militaire precisie een ontvoering voorbereiden, van het kopen van het bed waarop het slachtoffer wordt vastgebonden, tot het afplakken van de flat waar een tijdje wordt verbleven. IJzersterk is dat die voorbereiding zich zonder dialoog voltrekt. Vijftien minuten lang kijk je naar twee mannen met een plan. De spanning stijgt.

Het eerste scheurtje dient zich aan als de ontvoerde rijkeluisdochter Laura door de twee mannen wordt uitgekleed. We zien de 28-jarige actrice Sarah Chronis, een aantrekkelijke blondine, naakt op bed kronkelen. De camera hangt er bijna verlekkerd boven. De dingen die volgen missen de spanning van het begin. Dat wil zeggen: het is interessant dat de machtsverhouding tussen de drie steeds verschuift, maar dit gebeurt zo vaak, en zo op de automatische piloot, dat het al snel ongeloofwaardig is. Een van de belangrijkste Hitchcock-lessen wordt daarbij overtreden, namelijk dat je de toeschouwer ook de nodige informatie geeft, zodat deze meedenkt en meevoelt. Van een homo-erotische spanning is bijvoorbeeld geen sprake, waardoor de zoen tussen Kenzari en Gernandt nogal uit de lucht komt vallen.

Nu overleed afgelopen zaterdag George Sluizer, regisseur van de ijzingwekkende Nederthriller 'Spoorloos' (1988), waarin een Nederlandse vakantie vierende vrouw op klaardichte dag verdwijnt bij een Franse benzinepomp. Sluizer werd gisteravond bij de opening van het festival door directeur Willemien van Aalst herdacht als 'een groot en gedreven regisseur die keek met zijn ogen en zag met zijn ziel'. Misschien een idee om 'Spoorloos' opnieuw in roulatie te brengen, ter inspiratie voor aanstormende thrillerregisseurs.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden