Kevin vreest einde 'auti-klas'

Op de meeste scholen voor speciaal basisonderwijs denken de leerkrachten dat aangekondigde bezuinigingen tot meer thuiszitters leiden.

Hij zit in de ’auti-klas’, speciaal voor autisten, vertelt Kevin (11). De tafeltjes van de tien leerlingen in deze bijzondere groep 7 en 8 staan tegen een muur en worden door kasten van elkaar gescheiden. Zo heeft Kevin minder last van zijn omgeving. ’Fijn’ vindt hij dat. „Ik kan op deze school beter leren.”

Hij zit op De Wissel in Hoorn, een school voor speciaal basisonderwijs. Het sbo is de lichtste vorm van speciaal onderwijs. Leerlingen volgen er het reguliere onderwijsprogramma van de basisschool in kleinere klassen met extra hulp. Zodat ze later zo mogelijk weer naar een gewone school kunnen.

De Wissel heeft drie ’auti-klassen’. Maar het is zeer de vraag of die kunnen blijven. Want volgend schooljaar wordt bezuinigd op de zorg voor leerlingen als Kevin, zegt Ellen Pieterse, directeur van De Wissel en tevens voorzitter van het landelijk werkverband speciaal basisonderwijs.

Ze legt het uit. Alle scholen krijgen voor leerlingen met een stoornis extra geld om begeleiding in te kopen of kleinere klassen te regelen, het zogenoemde rugzakje. Maar de scholen voor speciaal basisonderwijs krijgen daar bovenop nog een extra budget van 3000 euro per leerling. Op De Wissel betalen ze daar de ’auti-klassen’ van.

In het hele land ontvangen ongeveer 3500 scholieren in het speciaal basisonderwijs dit extra geld. Maar de staatssecretaris vindt het niet langer nodig een voorkeurspositie aan het speciaal basisonderwijs te geven. Het extra budget wordt geschrapt.

In een enquête zegt zestig procent van de circa 300 scholen voor speciaal onderwijs daardoor in de problemen te komen. Zij kunnen de krappe tien procent leerlingen die het betreft, straks niet goed meer helpen.

Een goed deel van hen zal zelfs van school moeten, denkt Pieterse: naar de zwaardere vormen van speciaal onderwijs bijvoorbeeld voor leerlingen met ernstige gedragsproblemen. Die scholen kennen nu al wachtlijsten. Pieterse: „Het is onvermijdelijk: er komen meer thuiszitters.”

Kevin weet hoe dat is. Op de gewone basisschool in de buurt, waar hij op zijn vierde startte, ging het mis. „Een drama”, vertelt zijn moeder Karin van der Aarde. „Hij was heel druk.” Geregeld moest hij naar de directeur om af te koelen, waar hij dan eenzaam kleurplaten zat te kleuren als Van der Aarde hem oppikte.

Ze hield Kevin tot zijn zesde jaar voornamelijk thuis. Uit testen bleek dat hij ADHD en een autistische stoornis had. Na die diagnose ging hij vervolgens naar een school in het speciaal onderwijs voor leerlingen met een gedragsstoornis.

Hij belandde in een klas met veel ADHD-leerlingen, terwijl bij Kevin het autisme een veel groter probleem was. „Hij kon met de agressie van de anderen niet omgaan, het ging daar weer helemaal niet.”

Sinds vorig schooljaar zit Kevin op De Wissel. Eindelijk een school die goed bevalt. Kevin is, zegt directeur Pieterse, een intelligente leerling die alleen wel speciale zorg nodig heeft vanwege zijn autisme. Over anderhalf jaar kan hij vermoedelijk naar havo of vwo. Pieterse snapt het ministerie niet. De korting treft leerlingen als Kevin, zegt ze. „Dit besluit moet teruggedraaid.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden