Keuzetips van een boekverkoper

Hoe kiest een boekverkoper uit alle reisgidsen? Fokko Bos en Vladimir Mars van de Amsterdamse boekhandel Pied à Terre - voor actieve vakanties - willen de keuze zoveel mogelijk aan hun klanten laten.

Als er twaalf reisgidsen over Ierland zijn, hoe weet je dan welke de beste is? Vladimir Mars: “Je moet een klein stukje nemen over een bepaald gebied, en dan in alle gidsen kijken hoe ze dat beschrijven. Je ziet vanzelf wat jou het best bevalt.” Hij bladert in de Brazilië-gids van Dominicus. “Kijk, bij Nova Friburgo staat dat er verschillende fazendas zijn om te overnachten. Maar als ik met mijn rugzak aankom, wil ik precies weten wáár die zijn. Ik heb hier niks aan.”

Eind jaren zeventig, toen Pied à Terre begon als wandelboekhandel, kwamen de gidsen van Berlitz, ANWB en Dominicus er niet in. Nu staan ze er allemaal, gewoon tussen de buitenissige routegidsen. “Het publiek vroeg erom, en op een gegeven moment vonden we onszelf nogal elitair. Wie bepaalt wat goed is? Geef de maximale keuze, zeggen we nu. Maar persoonlijk heb ik de pest aan vertaalde gidsen”, zegt Mars.

Ook later in het gesprek valt hij uit naar de co-edities, de vertalingen. “Een Amerikaanse schrijver bijvoorbeeld heeft een ander referentiekader. Niet alleen noemt hij het adres van de Nederlandse ambassade niet, hij legt andere accenten als hij schrijft over cultuur. Wat me het meest ergert is het gemak waarmee uitgevers als Elmar en Van Reemst een nieuwe reeks aankopen om te vertalen, terwijl er zo'n groot potentieel aan Nederlandse schrijvers is.”

ROTTIGE SERIES

Zijn collega Fokko Bos, die meer bij de inkoop betrokken is, bekijkt het nuchter. “Het is jammer dat uitgevers dat allemaal lukraak aankopen, vaak zijn het ook net de rottige series met veel foto's en wervende teksten zonder diepgang, maar blijkbaar is er vraag naar. Ik zou het veel erger vinden als er helemaal geen goede Nederlandse gidsen waren, maar er is toch de reeks Odyssee, voor de kritische reiziger?” Veel klanten kopen trouwens Engelstalige gidsen. Deels uit snobisme, èn omdat ze in het buitenland toch Engels spreken.

Gebrek aan plankruimte blijft een probleem. Daarom is Pied à Terre weer gaan selecteren. De nieuwe reeks Expert wordt geweerd, en Thomas Cook. Verder is er een natuurlijke selectie doordat sommige bestemmingen minder interessant zijn voor wandelaars. Bos: “Maar het is irritant als je ziet dat er dan een halve meter gidsen over Toscane staat. Dat is voor de klant ook niet leuk. Daarom kiezen we uit de reeksen die erg op elkaar lijken nu één redelijke.”

OUD VOOR NIEUW

Voordeel van de, wat Mars noemt, titelvervuiling, is dat de boekhandel gedwongen wordt om op kwaliteit te letten. Bos: “We kijken hoe lang een gids hier staat. Staat ie te lang, dan nemen we hem de volgende keer niet.” Uitgeverij Gottmer is de boekhandel al te hulp gesneld met de actie 'oud voor nieuw'. Nieuw vormgegeven Dominicus-gidsen worden met gesloten beurzen verwisseld voor oude delen. Ondanks alle kritiek op co-edities, die vaak onpersoonlijk zijn omdat ze anders niet snel vertaald kunnen worden, verkoopt Pied à Terre er flinke aantallen van. Voor sommige bestemmingen meer dan van de oorspronkelijk Nederlandse reeksen.

“Veel mensen doen impulsaankopen, die kijken alleen naar de plaatjes en kopen dan zo'n gids”, zegt Mars. Bos: “Je zou er altijd eerst een paar uit de bibliotheek moeten halen, voordat je de knoop doorhakt.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden