Keuze van de hoofdredacteur

Schimpie, het duiveltje dat zorgt voor schimmel- en kalknagels, waart door Europa. Hij heeft Brussel al veroverd, bijna.

De Europese Commissie wil farmaceuten toestaan direct contact te hebben met patiënten over hun geneesmiddelen. Tot nu toe was dat verboden. Als het voorstel van Brussel erdoor komt, krijgen de makers van geneesmiddelen nieuwe mogelijkheden om voorlichting te geven, én reclame te maken.

Farmaceuten stoppen veel tijd, geld en creativiteit in het bewerken van de markt. Schimpie speelde de hoofdrol in een televisiespot van Novartis, waarin geen medicijn werd genoemd. Schimpie moest zorgen dat de televisiekijker een verontruste blik zou werpen op zijn teennagels, en naar de dokter zou gaan. En daar lag Novartis’ middel tegen de kwaal al klaar.

Het lijkt misschien nobel dat farmaceuten de mogelijkheid krijgen rechtstreeks met patiënten te communiceren over werking en bijwerkingen van hun pillen. Maar zullen zij betrouwbare, objectieve informatie geven, of vervallen in het aanprijzen van hun pillen?

Met die vraag begint een reeks artikelen over de invloed van de farmaceutische industrie in Europa.

We hebben een specialist op dat gebied, Joop Bouma. Maar Bouma schreef deze reeks niet alleen. Hij werkte samen met journalisten in andere Europese landen, die allemaal deel uitmaken van Irene, het Investigative Reporters Network Europe. Die Europese samenwerking levert een sterk staaltje onderzoeksjournalistiek op.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden