Keuze 4-11 februari

Beeldende kunst

Om in die kennislacune te voorzien brengt het Haags Gemeentemuseum vanaf dit weekeinde een retrospectief over Hodler, het eerste grote overzicht in Nederland sinds 1948. Aan bod komt de invloed die Hodler heeft gehad op Kandinsky, Munch en Kirchner en zijn internationale rol aan het begin van deze eeuw en verder zijn ontwikkelingen binnen de figuratieve kunst. Hodler verbeeldde aanvankelijk zijn pantheïstische natuurverering (waarin hij een voorloper van de new age-beweging zou zijn), werd gaandeweg meer symbolistisch om ten slotte in een expressionistische stijl te eindigen.

Het Haagse museum heeft voor de tentoonstelling schilderijen uit Zwitserse musea (Genève, Zürich) en particuliere collecties gekregen. Zelf heeft het museum één doek van Hodler, het symbolistische doek 'De dag'. Dat is tegelijk het enige werk van Hodler in een Nederlandse openbare verzameling. Tot en met 2 mei.

Vormgeving

Tuinen. Sneller kon het niet: Tuinarchitecte Mien Ruysch is nog maar net dood en daar brengt Museum Nagele (Ring 23) al meteen een overzicht van haar ontwerpen. 'Als de vorm maar goed is' is een gevleugelde uitspraak van de op 94 jarige leeftijd overleden architecte die als titel voor de tentoonstelling is gekozen. Dit overzicht brengt de geschiedenis van het tuin-ontwerpen van het tuinarchitectenbureau Mien Ruysch en Hans Veldhoen BV in beeld. Duidelijk wordt haar stijl van werken, die uitging van de contrastwerking tussen architectuur en natuur. Mien Ruysch streefde naar een helder, logische en functionele vormgeving die ze plaatste tegenover een losse, natuurlijk uitgroeiende beplanting. Voorop stond bij haar het zorgvuldig vormgeven van de ruimte, waarbij ze de nadruk op eenvoud legde met behoud van een krachtige structuur. Tot en met 5 april.

Nieuwe Tijd. Meubels van Kobus de Graaff (1876-1936) staan centraal op een tentoonstelling met de titel 'Sierkunst in het Gooi rond 1900' die tot 12 april te zien is in het Goois Museum in Hilversum (Kerkbrink 6). Kobus de Graaff is een vertegenwoordiger van de zogeheten Nieuwe Stijl, een beweging in de vormgevingswereld die zich rond de eeuwwende afzette tegen de zucht naar overdadige ornamentiek. De Graaff, die in 1903 een eigen meubelwerkplaats in Het Gooi stichtte, maakte meubels en gebruiksvoorwerpen die mensen dagelijks nodig hebben. Ze moesten praktisch zijn maar mochten het (binnen)huis ook verfraaien. Verantwoord design heet zoiets tegenwoordig, maar De Graaff kende dat begrip niet. Hij versierde zijn meubels op simpele wijze met bloem- en plantmotieven, elegante dieren en afbeeldingen van spelende kinderen. Vanuit deze motieven zou hij gaandeweg meer beeldhouwwerken maken.

Nieuwe media

Obsessies. Arno Nollen verhaalt in zijn uit foto's en films samengestelde boeken en installaties over zijn persoonlijke obsessies. Gevoelens van twijfels, afkeer en vertedering drukt hij uit in beelden van onzekere meisjes, stoere schandknapen en op het eerste gezicht nietszeggende straatscènes. Ze zijn te zien op een expositie met de intrigerende titel 'A girl's pornography', tot en met 4 april in de Kunsthal in Rotterdam.

Computerbeelden. In de Elleboogkerk in Amersfoort (Langegracht 36) laat Ruud van Empel met de computer gemanipuleerde beelden zien. Ze tonen wonderlijke portretten van mensen in een vervreemd decor waarin vooral objecten uit de jaren '50 opvallen. Tot en met 21 maart.

Toneel

Marinus van der Lubbe. Met 'Ongebluste kalk' presenteert Theatergroep Hollandia/Veenstudio elektrisch muziektheater over Marinus van der Lubbe. Fedja van Huêt wordt als 'Rienus' bijgestaan door componist Florentijn Boddendijk en poppenspeelster Marike Nieuwint onder regie van Paul Koek en Johan Simons. 5 februari Enschede, 6 februari Eindhoven, 7 februari Amsterdam met om 18 uur 'Marinus-maaltijd' in de Balie. Tournee tot en met 12 maart.

Zuid zuid west. Carina Molier speelt het 'computergestuurd erotisch New Age-drama 'Zuid zuid west'. Een groepje mensen reist langs de vier windrichtingen. Beginnend bij het expressieve zuiden, om bij de versobering van het oosten te eindigen. Brakke Grond in Amsterdam, 8 tot en met 13 februari.

Bewth. Het bewegingstheater Bewth speelt in de Zuider Vermaning in Westzaan. In het landschap van de Zaanstreek met waterrijke velden, houten huizen en schuren langs smalle dijken. Tot en met 11 april steeds op zaterdag- en zondagmiddagen. Reserveren noodzakelijk: 020/6826650.

Hamlet. De 'Hamlet' van het Nationale Toneel met Gijs Scholten van Aschat als de Deense prins, begint na de januarimaand in de Haagse thuishaven aan een tournee door het land. 13 februari in Schiedam, 16 tot en met 20 februari Amsterdam, 23 februari Eindhoven.

Dans

Toverfluit. Toer van Schayk heeft de reputatie dat hij alle klassiekers nieuw maakt. Twee jaar geleden nam hij 'De notenkraker' onderhanden, nu is 'De toverfluit' aan de beurt. Zowel met de oorspronkelijke muziek uit 1791 (van Mozart) als met het libretto (van Schikaneder) gaan Van Schayk en Wayne Eagling vrijmoedig om. Mozarts muziek voor 'Die ZauberflOte' was sterk vocaal gericht en bleek in dramatisch niet geschikt voor ballet. Samen met Jan Pieter Koch, muzikaal adviseur van het begeleidende Nederlands Balletorkest, is nu uit het totale oeuvre van Mozart een nieuwe dansbare 'partituur' gesampled. Het orkest staat voor deze gelegenheid onder leiding van Florian Heyerick, specialist in 18de-eeuwse muziek. Van Schayk gebruikt voor 'De toverfluit' alle technische mogelijkheden van het Amsterdamse Muziektheater en werkt met meerdere vloerniveaus. Première op 10 februari, alleen in Het Muziektheater.

Goud van Xian. In 1990 bezocht het toenmalige Folkloristisch Danstheater de Zijderoute. Het ging het gezelschap uiteraard om de dans en- muziekculturen van de volkeren die langs deze 15 000 kilometer lange route leven: de Zijderoute loopt van Zuid-Europa via Klein-Azië naar de Gobi-woestijn. De reis mondde uit in de productie 'Dansend langs de zijderoute' (1991). Het Internationaal Danstheater heeft nu een aangevulde 'remake' gemaakt. 'Het goud van Xian' gaat zondag (première) en maandag in de Stadsschouwburg Amsterdam. Tournee tot eind mei. Voor informatie: 020/6239112.

Kleinkunst

Kiki Heessels beschouwt haar programma 'Blond en Blauw' als het slot van een trilogie in vier afleveringen. 'Sneeuwwitje', haar solodebuut, was de proloog en handelde over een kind dat puberde. Het eerste avondvullend programma toonde een jonge vrouw die ouderlijk huis en platteland verruilt voor zelfstandigheid en grote stad. Het tweede deel de vrouw van dertig die de aanbiedingen van de levenswinkel leert kennen en voor grote vraagstukken komt te staan. Geeft 'Blond en Blauw' de antwoorden? In elk geval is er een motto: 'Ach, hingen er maar lussen in het leven, zoals in de tram'. Première donderdag 4 februari in Stadstheater, Zoetermeer; vrijdag 5 Theater De Uitstek in Zwijndrecht.

Bert Klunder speelt in 'De doorwerkers' de heer De Windt. Hij was 'meester' in het basisonderwijs, maar is de kluts behoorlijk kwijtgeraakt en zit nu overspannen thuis. Als hij op een ouderavond besluit zijn afscheidsrede te spreken, zegt hij zoveel wezenlijks over de oorzaken daarvan, dat we zijn falen zelfs gaan waarderen. En daarmee verschuift de aandacht langzaam van het disfunctioneren van dit individu naar veel universelere kwesties, waarin wij onszelf en onze omgeving maar al te goed herkennen. Dat geeft te lachen, maar nog meer te peinzen. Cabaret voor fijnproevers dus. Van dinsdag 9 tot en met zaterdag 13 februari in De Kleine Komedie, Amsterdam.

Het eigen lied. Job Schuring, Gé Reinders, Cobi Schreijer en Marijke Boon zijn maandag 8 februari te gast in de derde seizoensaflevering van de programmaserie 'Het eigen lied', georganiseerd door Theater Bellevue op initiatief van Niek Barendsen en Mylou Frencken. Op maandag 19 april volgt de vierde en op maandag 12 mei de laatste avond.

Vincent Bijlo staat twee weken achtereen in Theater Bellevue met zijn prachtige theatersolo 'Scheve bomen'. 'Komisch en ontwapenend, hilarisch en persoonlijk, literair en muzikaal' waren de superlatieven waarmee deze krant Bijlo's zevende programma roemde. Van zondag 9 tot en met zaterdag 20 februari Theater Bellevue, Amsterdam.

Literatuur

Stijlproeven is de titel van een kleine reeks avonden in de Amsterdamse Balie, waarin twee critici de stijl van twee schrijvers onder de loep nemen. Op vrijdag 4 februari bespreekt Tom van Deel de roman 'Vrouwenzand' van Robert Anker en Carel Peeters 'Onder het plaveisel het moeras' van A. F. Th. van der Heijden. Daarna volgt een discussie tussen beide critici onder leiding van Hans Goedkoop. Aanvang 20 30 uur.

Hobbelpaard. Via Moskou, Praag, Boedapest en Berlijn is de reizende tentoonstelling 'Mijn hobbelpaard heeft vleugels' vandaag in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag aangekomen. Op de tentoonstelling is een keuze te zien uit de kinder- en jeugdboekenproductie in Oostenrijk.

Adelheid Dahimène leest op maandag 8 februari in het Goethe Institut om 20 00 uur voor uit haar roman 'Gar schone Spiele'.

Jünger. Over het werk van de maatschappijkritische Duitse schrijver Ernst Jünger (1895-1998) vindt er op 8 februari in de Balie in Amsterdam een forumdiscussie plaats met medewerking van de schrijvers Louis Ferron en Allard Schroder en de criticus Arnold Heumakers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden