KerstSter: spruitjes en crypto's

You are forever becoming who you are.' Pardon? Om sommige reclamespotjes te kunnen begrijpen, moet je geloof ik aan de LSD zijn. Deze cryptische zin heeft iets te maken met het effect van een parfum, maar wat en hoe? Bij Renaults 'Je rijdt al een estate voor de prijs van een hatchback' weet ik ook al niet of dat wenselijk is. Helemaal in het duister tast ik bij 'Step into the dark: old white geitenkaas'.

Ja beste lezer, ook tussen de programma's door hebben we het niet altijd gemakkelijk op de Nederlandse televisie. Maar hulde aan onze supermarktketens. Die doen het deze kerst helemaal goed met lieve en simpele komt-allen-tezamen-filmpjes. Ach, dat spotje van de Lidl met het bebrilde meisje in de hoofdrol: ik heb het al twintig keer gezien, maar nog steeds veroorzaakt het heimwee naar het perfecte kerstcliché. Waarin het huis warm is, de kaarsjes branden, de hele familie komt mee-eten, oomlief grappig doet, mama giechelt, papa van haar houdt en opa en oma er allebei bij zijn. Zucht.

Qua wat we eten spelen de Appies, Dirken en Jumbo's op safe: we gourmetten dat het een aard heeft, er komen garnalencocktails voorbij, spruitjes, stoofpeertjes, sperziebonen-met-een-spekje-eromheen, puddinkjes. En rollades, veel rollades. Ons kerstlam is een varken. En lam, dat worden zelf.

Alhoewel, er zijn niet echt veel spotjes voor alcohol. Misschien is het simpelweg niet nodig, weten we die flessen blindelings toch wel te vinden. Gall & Gall is een van de weinige adverteerders voor wijn en zet hoog in op allemansvriend merlot als dé begeleider van al uw gourmetavonden. Dapper, want wie de briljante film 'Sideways' heeft gezien - onlangs nog op Film 1 - zal nooit de galspuwende Paul Giamatti vergeten: 'If anybody orders merlot I'm leaving, I am not drinking any f**ing merlot' .

Inmiddels ben ik in staat een kerstdis te boycotten waaraan Coca-Cola wordt geserveerd. De frisdrankgigant probeert met veel mediageweld ieder denkbaar evenement te claimen, van Olympische Spelen tot nu dan weer de kerst. Met die onwaarschijnlijke commercial waarin een elegante moeder en een kerstman de fles zo aan hun mond zetten. Wat heeft dat nou met de Nederlandse kerstsfeer te maken. We willen hier toch geen cafetariamodel!

En oh, die belachelijke claim van Nutella: Kerstmis was nog nooit zo lekker. En parfumerie Douglas, die wil dat ik een 'try-me-first-sample' in 'de store' ga halen. Moehaha. Of Becel, dat claimt beter voor de aarde te zijn. Beter dan wat of wie? Checkt iemand die beweringen nog?

Ho ho ho, ik weet het, ik moet me niet laten ontregelen. Vrede op aarde. Morgen lekker stoofpeertjes eten bij mijn ouders. En dan oude kerstfilms kijken, en naar Bach luisteren. Een beetje staren naar een echte kerstster. Misschien become ik dan ook wel who I am.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden