'Kerkspotje' levert de KRO duizenden nieuwe leden op

Je zou het niet verwachten. Maar het korte reclamefilmpje van de KRO met orgelmuziek en een pleidooi om de eucharistieviering op tv te houden ("Red de eucharistie, word lid van de KRO") heeft de omroep bijna vierduizend nieuwe leden opgeleverd.

De actie is in omroeptermen een groot succes. Ter vergelijking: een andere ledenwerfcampagne waarbij dezelfde omroep nieuwe leden met een detectivetijdschrift lokt, leverde tot nu toe maar 'enkele honderden' reacties op.

Dat zegt Leo Fijen, hoofd van de levensbeschouwelijke katholieke omroep RKK. De RKK is sinds kort onderdeel van de KRO. "Ik had deze aantallen ook niet verwacht. Ik denk dat veel mensen worden aangesproken doordat er een appèl wordt gedaan op hun eigen katholieke achtergrond."

Het kerkelijke spotje was twee weken op tv. De campagne stopt vandaag.

In 2016 verdwijnen de levensbeschouwelijke omroepen officieel. Katholieken vrezen dat uitzendingen van kerkdiensten dan tot het verleden zullen behoren. "Dit maakt duidelijk voor hoeveel mensen eucharistievieringen op tv toch belangrijk zijn", aldus Fijen.

Fijen denkt dat er voor de KRO winst valt te halen in de katholieke kerk. Lang niet alle katholieken zijn lid van de KRO, zo is zijn ervaring. "Ik spreek regelmatig in het land voor een echt katholiek publiek. Als ik het vraag, blijkt een flink deel geen lid te zijn van de omroep."

Het is overigens een vooroordeel, zegt Leo Fijen, te denken dat alleen ouderen hechten aan een katholieke viering op tv. "Er hebben ook heel wat jonge mensen gebeld in de afgelopen twee weken."

(TROUW)

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden