Kerken, zoek vooral je eigen Geer en Goor

Wat heeft de kerk een werkloze te bieden? Weinig tot niks, concludeert Marleen Stelling. Nee, dan Geer en Goor; die wisten hoe zingeving aan de man gebracht moest worden.

Paginagroot adverteerde MijnKerk.nl in tijdschrift Vrouw van De Telegraaf voorafgaand aan de lancering van de internetkerk eind vorig jaar. Sceptici waren niet onder de indruk. De commerciële, aandachtsbeluste houding van de makers van het project van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) zou een gevaar zijn voor de integriteit en volledigheid van de boodschap van het geloof. Op de reclamespot die de PKN vlak voor Kerst uitzond, volgde eenzelfde commentaar.

Vrij vertaald klinkt het: uit angst om de boodschap onjuist en incompleet naar buiten te brengen, zeggen we maar niets. Kerkelijk Nederland wordt geteisterd door een taboe op het verheffen van de stem en reclame maken voor jezelf, zo blijkt. In mijn omgeving betrap ik predikanten geregeld op dogmatische bescheidenheid. Over God en Jezus praten schrikt mensen af - laten we vooral zwijgen en slechts luisteren naar wat de buitenkerkelijke mens te zeggen heeft.

Ook als het gaat om hun rol in de problematiek van groeiende werkloosheid proef ik terughoudendheid. Zo lees ik in een interview van Het goede leven met predikant Trinus Hoekstra (Kerk in Actie) dat "de kerk natuurlijk geen oplossingen heeft in de zin van werk bieden of geld geven", maar wel "een luisterend oor kan bieden". Lief kerkvolk, denk ik dan, wat willen jullie horen van de arbeidslozen? Dat het ontzettend rot is om opeens zonder baan thuis op de bank te belanden? Willen jullie op de hoogte worden gebracht van alsmaar oplopende schulden? Ik hoor de werklozen al denken. Leuk, een luisterend oor, maar waar betaal ik mijn hypotheek van, en vooral: moet dát mijn bestaan thuis op de bank nieuw elan inblazen? Werkloosheid brengt ex-werknemers namelijk naast financiële ook existentiële kopzorgen. Steeds meer mensen komen, opgezadeld met een diepgeworteld arbeidsethos, na hun ontslag verlegen te zitten om iets dat betekenis verleent aan het bestaan van hun persoon. Om iets dat hen het gevoel geeft een klein doch onmisbaar radertje in een groter geheel te zijn.

Hulp komt uit verrassende hoek. Commerciële zender RTL4 biedt de werkloze mens in Geer&Goors 'Effe geen cent te makken' baanvervangend perspectief op de markt van zingeving. Het Nationaal Ouderenfonds prijst zichzelf in het tv-programma onbeschroomd aan als zingever des levens. Het goede doel spant Joling en Gordon voor het karretje en laat het duo ongegeneerd reclame voor hen maken. Aan bejaarden schuine moppen vertellen tijdens de koffie en met hen in een rolstoel over het strand scheuren, maakt je blij, laten de zangers zien. Iets goeds doen voor de ander geeft de mens het gevoel er te mogen en te willen zijn. Geer en Goor herontdekken zo een wijsheid die de kerk al eeuwenlang predikt: je bent waardevol, ook als je geen betaald werk doet. Of in christelijk jargon: God houdt ook van je als je niet geslaagd bent in de ogen van de wereld.

Wanneer ik zelf, heel zinvol, in pyjama op de bank de laatste aflevering kijk, doemt een vraag op. Zijn het niet, naast de goede doelen, ook de kerken die al jaren kampen met een tekort aan vrijwilligers? Ik zou zeggen: Kerken, zoek jullie eigen Geer en Goor! Volg het goede voorbeeld van het Nationaal Ouderenfonds, dat na de uitzendingen op RTL duizenden vrijwilligers rijker is. Maak van twee noden, de stijgende werkloosheid én je eigen vrijwilligerstekort, een deugd en zet jezelf weer in de kijker als zingever bij uitstek. Laat het dogma van de bescheidenheid vallen en toon wat je de naar zingeving snakkende mens te bieden hebt: een dagbesteding als pratende, koffieschenkende en stofzuigende kracht, maar ook de boodschap dat we ertoe doen, met of zonder een door de werkgever gespekte bankrekening.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden