Kenzari acteert ijzersterk in ruig misdaaddrama

Wolf

Regie: Jim Taihuttu. Met Marwan Kenzari, Nasrdin Dchar, Chemseddine Amar en Raymond Thiry.

****

Het was een van de meest besproken mediamomenten van 2011. Nasrdin Dchar die als eerste Nederlandse acteur met Marokkaanse wortels het Gouden Kalf voor de Beste Acteur ontving, en dol van geluk sprak over het overwinnen van angsten. De club waarmee Dchar de roadmovie 'Rabat' maakte, heeft niet stilgezeten. 'Rabat'-tegenspeler Marwan Kenzari ging zelfs direct aan het trainen om in opvolger 'Wolf' een geloofwaardige kickbokser te kunnen spelen. Dchar speelt met kaalgeschoren kop een bijrol als zijn zieke broer.

Niets zo moeilijk als na een succesvol debuut een tweede film maken. Maar Marwan Kenzari, sinds een paar jaar verbonden aan Toneelgroep Amsterdam, is meesterlijk als de jonge raddraaier Majid bijgenaamd Wolf die zich laat verleiden door crimineel tuig, en daarmee zijn kansen in de ring op het spel zet.

Kenzari kweekte niet alleen een indrukwekkende torso, hij biedt ook mooi ingetogen spel als de broer op het foute pad die toch het goede wil doen. Hij praat niet als een acteur, maar als een vriend, zachtjes, met kleine grapjes. Hij speelt een geweldenaar, maar dan wel eentje met een zachte glans in zijn ogen.

Waar niet gesproken wordt, last scenarist en regisseur Jim Taihuttu swingende muzikale interludes in van rappers Appa & Sjaak.

'Rabat' en 'Wolf' verhouden zich tot elkaar als dag en nacht. Het zomerse avontuur van drie vrienden die in een oude auto naar Marokko rijden, heeft plaats gemaakt voor een winterse vertelling tussen hoge Hollandse torenflats waar de integratie niet zo vlotjes verloopt. Hier zwerven de tasjesdieven rond, die even makkelijk een scooterwinkel plunderen, en een pinautomaat kraken, en misschien wel in zijn voor een overval op een geldwagen. Hier zoekt een Turkse maffiabaas een nieuwe prooi. 4000 euro voor een klus van een kwartier. In Breda loopt een handeltje met een stel buitenlanders, vertolkt door de lanterfanters uit de geweldige Waalse hit 'Les Barons' van Nabil Ben Yadir, bijna fout af.

Taihuttu kent de genrewetten. Behendig mengt hij het ruige misdaadverhaal met het sociaal-realistische drama thuis en in het ziekenhuis, en weet hij met fijne, gruizige zwart-witfotografie een indrukwekkende eenheid te scheppen. Er zijn ook minder gelukte momenten, zoals het uitstapje naar Turkije dat de vaart uit het verhaal haalt. Ook komt het verraad van de vriend nogal uit de lucht vallen. 'Wolf' lijkt op dit soort momenten meer op een kopie van een Amerikaanse maffiafilm, dan op een lagelandse versie van 'La Haine', het bejubelde banlieu-drama van Matthieu Kassovitz, ook snoeihard, en in zwart-wit gedraaid.

Ondertussen kan het Nederlands Film Festival, dat volgende week woensdag begint, zich opmaken voor Marwan Kenzari, de beste Nederlandse acteur met Tunesische roots.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden