Kensington blijft ideale rockband voor het hele gezin

pop

Kensington

Ziggo Dome

***

Na afloop van de eerste van drie concerten in de Ziggo Dome in Amsterdam kregen Kensington-fans een flyer in hun handen gedrukt. Op de voorzijde de aankondiging van vier Ziggo-shows in 2017, waarvan de eerste twee alweer zijn uitverkocht. Op de achterkant de setlist van vanavond. 'Alles kapot', was met pen bij afsluiter 'St. Helena' aangetekend.

Er sneuvelde niks, dit zijn brave jongens, maar de betonnen gitaarmuur die opgetrokken werd, was bepaald indrukwekkend. Het was het enige moment dat Kensington de veiligheidsvoorschriften aan de laars lapte. Eens te meer toonden ze zich de ideale rockband voor het hele gezin.

Niet dat ze voor de gemakkelijke weg gingen. De trukendoos vol confetti, slingers, vuurwerk en een onvermijdelijke sitdown bleef lang gesloten. Het kwartet koos ervoor de muziek te laten spreken. Zanger Eloi Youssef zei geen woord, secondant Casper Starreveld hield het bij een eenvoudige welkomstwoord.

Er werd afgetrapt met het zompige 'Regret', een van de sterkste nummers op het nieuwe album 'Control'. De band toonde zich in topvorm en Youssef was goed bij stem. Oogverblindend waren de live visuals in sepia en zwart-wit, alsof Anton Corbijn achter de knoppen zat. Tel daarbij op het fantastische geluid in de Ziggo Dome. Maar zodra de eerste indrukken verwerkt waren, kwam de klad erin. Er werd geouwehoerd, er werden biertjes gehaald; wat er op het podium gebeurde leek er niet echt toe te doen. Ondanks een handvol steengoede nummers en een paar meebrulhits, heeft Kensington ook na album nummer vier onvoldoende materiaal om twee volle uren te kunnen boeien.

De omschakeling kwam bij ballad 'Sorry' en het daaropvolgende 'Bridges', waarbij Youssef dan toch het woord nam: "Dit nummer gaat erover dat we massaal de verkeerde keuzes maken. Leek me wel toepasselijk na wat er gisteren gebeurd is."

Even later was het alsof we bij een compleet ander concert stonden. De introverte Youssef ontpopte zich tot een gezellige volksmenner, Corbijn leek zijn plekje achter de vj-tafel vergeven te hebben aan kleurenkoning Wes Anderson. Het publiek sprong, klapte en blèrde alle teksten mee. Bij 'Little Light' gingen de telefoons de lucht in - de zaklampfunctie op de smartphone is de redding voor het aanstekers-in-de-lucht-effect nu roken niet meer cool is. 'Net Kerstmis', fluisterde iemand. Dit was hoe veel bezoekers zich een avondje Kensington moeten hebben voorgesteld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden