Kennistest aan boord van een Dakota

'Fasten seatbelts!', 20.30-21.20 uur, Ned. 1.

MARIAN FIX

De serie bestaat uit dertien afleveringen. Telkens strijden vier kandidatenkoppels om een vliegreis naar een verre bestemming. Vanavond is dat Japan. Het vijftig minuten durende spel dat daaraan vooraf gaat, wordt op de dag van uitzending geheel op lokatie opgenomen.

De avond ervoor haalt presentator Frank Rigter de kandidaten (èn hun bagage) van huis en brengt ze naar een hotel in de buurt van een regionaal vliegveld. Rigter: “Als de kandidaten worden opgehaald weten ze niet of ze vrijdagavond weer gewoon thuis zijn of in het vliegtuig naar Japan zitten.”

Een Dakota, de Douglas DC-3 (bouwjaar 1943) van de Dutch Dakota Association, staat gereed op het regionale vliegveld en vervoert de deelnemers naar Schiphol. Reeds in de lucht wordt de kennis van hun 'droomland' getest. Bij het uitstappen blijven de seatbelts van het paar met de minste punten vastzitten. Voor hen zit het er op. Rigter: “Als we op Schiphol zijn, duurt het nog drie kwartier voor het vliegtuig vertrekt. Kortom, een race tegen de klok.” Via de balie, het tax-free gebied en de paspoortcontrole - waar het tweede paar afvalt - komen de twee overgebleven teams uiteindelijk bij de gate. Hier speelt de finale zich af en het winnende paar vertrekt meteen met het gereedstaande vliegtuig. In het 'doelland' is een cameraploeg aanwezig, zodat de kijker volgende week kan zien dat de winnaars ook daadwerkelijk zijn aangekomen.

De voorbereidingen voor 'Fasten seatbelts!' hebben driekwart jaar in beslag genomen. Het operationele proces op Schiphol mag niet in de war worden geschopt tijdens de opnamedagen en 'de reiziger mag absoluut niets merken'. In de plafonds op Schiphol is vijf kilometer kabel weggewerkt. Er is een mobiele regie en er zijn zeven camera's, verdeeld over twaalf standpunten, die het verloop op de luchthaven registreren.

“Het zal links en rechts een keer misgaan en dat is ook de bedoeling. Een bommelding, een 'kist' die vertraagd is of een dag later vertrekt; het kan allemaal voorkomen”, aldus één van de producers. “Maar we hopen ook op normale programma's.” Ook het weer is een belangrijke factor. Als de Dakota vanwege slecht weer aan de grond moet blijven, dan zijn de spoorwegen het alternatief. “Maar de KRO heeft natuurlijk zeer goede connecties met boven”, grapt Fred van Doorn, hoofd amusement. Hoe goed die connecties ook zijn, toch kan er van alles misgaan. Tijd om iets opnieuw te doen is er niet, want na de opnamen moeten de beelden meteen naar Hilversum worden gebracht.

“Ik moet het ook allemaal maar zien, het is voor mij de eerste keer dat ik iets presenteer”, zegt Rigter. Hij heeft een groot aantal toneel- en een paar filmrollen op zijn naam staan, maar beschouwt presenteren als een apart vak. Daarvoor is hij een paar keer naar de media-academie geweest om gesprekken te voeren. Rigter: “Ik zeg in de pilot wel twintig keer 'fantastisch', dat kan natuurlijk niet. Dat moest ik afleren.” Ook heeft hij zich grondig ingelezen in ieder land, zodat hij wat dat betreft stevig in zijn schoenen staat. “Maar je weet niet hoe de kandidaten reageren, dat kun je niet regisseren. Dat is wel spannend.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden