Kennissen voor het leven

Ooit begon zo ongeveer in deze tijd van het jaar het rituele gekanker op de Nederlandse omroepen. Als overal de presentatoren opgewekt afscheid kwamen nemen en aankondigden in oktober terug te zullen keren. En wat kreeg je er voor terug? Ongewenste herhalingen, wedervertoningen van oud spul en zomerse luchtballonnen. De televisie ging op slot. Geldgebrek en vakantie noopten de omroepen te doen alsof heel Nederland tegelijk een half jaar vakantie ging houden en geen zin, of erger nog: geen behoefte aan de buis had.

Dat is allemaal anders geworden, schoot mij maandagavond te binnen, toen het programma van RTL 4 tussen 20.25 uur en 02.00 uur in de nacht overwegend bleek te bestaan uit herhalingen en hervertoningen van oud spul. Weinig moeite gehad om vervolgens uit te rekenen dat deze best bekeken zender die dag tussen 07.00 uur 's morgens en 02.00 in de daarop volgende nacht gerekend in programma's en gerekend in zendtijd in meerderheid herhalingen uitzond. Nog veel erger zelfs dan Nederland 1, dat met dagtelevisie juist gericht is op herhalingen en zich in de avonduren ook nog enige tijd onledig hield met een hervertoning van de draak 'The Thornbirds'.

En niemand kwam bij RTL 4 de ruiten ingooien. Dat is raar.

Het moet een kwestie van gewenning zijn. Dagtelevisie op Nederland 1 scoort met graagte het kijkcijfer 0, dat staat voor de optelsom van alle werkende tv-toestellen in portiersloges, tankstations en op nog wat andere verdwaalde plekken. Af en toe haalt een herhaling hijgend, zuchtend en piepend een kijkcijfer 1. Nederland toont zich slechts bij het NOS-Journaal van 13.00 uur, dat nauwelijks de naam tv-uitzending mag hebben, van z'n meest weerbarstige zijde door daar en masse naar te kijken: kijkcijfer 2.

Bij RTL 4 zal het niet veel beter zijn op die tijdstippen. Niet qua kijkcijfers en niet qua ruimhartige aanbieding van herhalingen en oud spul.

Met de opkomst van commerciele stations, zo blijkt, hebben allerlei oude series het eeuwige leven gekregen. De herhaling is niet langer de oplossing voor arme tv-makers met teveel tijd en de zomer in het hoofd, het is de herkenningsmelodie van commerciele zenders geworden. De herhaling biedt de kans alsnog kennis te nemen van de inhoud van een gemiste serie (elke uitzending van de stuntel-soap 'Santa Barbara' wordt overal ter wereld herhaald) en de herhaling biedt uitzicht op de terechtheid van de verzuchting, dat het vroeger allemaal beter was.

Neem de serie 'Hotel', waarvan RTL 4 maandagavond nog eens een episode vertoonde. Het verhaal is een sjabloon uit de la met oude 'Love Boat'-afleveringen. Werkelijk krenkende televisie, maar overgoten met een sentimentele saus, waarnaar ook per herhaling nog honderdduizenden kijken. Een goed boek kun je gerust twee keer lezen, maar je wordt in therapie gestuurd wanneer je een slecht boek voor de derde keer en voor de lol ter hand neemt. 'Hotel' valt voorts op dit moment te bezichtigen bij de BBC en op Sky One.

Wie een keer een serie heeft gemaakt, die met enig succes werd vertoond in de periode dat het aantal tv-zenders nog beperkt was en het publiek dus groot, hoort sindsdien dagelijks de kassa rinkelen van de hervertoningen all over the world. Wie kabel en/of schotel heeft, kan in onze contreien nog dagelijks terecht voor 'Bonanza', 'Rawhide', 'Columbo', 'All in the family', 'Magnum', 'Mary Hartman', 'Man from UNCLE', 'The Swiss Family Robinson', 'Lassie', 'Starsky and Hutch', 'MASH, 'Zorro', 'Tarzan', 'Flipper', 'The A-team', 'Kojak', 'Bewitched', 'Dallas', 'Dynasty', 'Falcon Crest', 'Love Boat', 'Hill Street Blues', 'Hawai Five-O', 'Doctor Finlay', 'The Saint', 'Coronation Street', 'Happy Days' enz.

Het is natuurlijk goedkoop, want hervertoningen kosten weinig, de kijker heeft tenminste enige vastheid aan z'n eigen tv-verleden en 'ns 'n keer een aflevering van een oude serie bekijken biedt inzicht in de snelheid waarmee het medium televisie is veranderd. Maar het is niet 'ns 'n keer en het gaat niet over kunstwerken die moeiteloos die tand des tijds weten te doorstaan. Herhaling is het kenmerk van de moderne tv-stations, die allemaal lijden aan teveel tijd en te weinig creativiteit.

Wie ziet welke series er nu overal tegelijk lopen (dat zijn er tientallen) weet dat hier kennissen voor het leven worden gemaakt. Op de raarste tijdstippen zullen ze op bezoek blijven komen, met altijd dezelfde praatjes. Een aflevering gemist? Geen nood, we komen nooit meer van 'The Bold and the Beautiful' af.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden