Kennisinstituut Bier opgericht

De brouwers willen met hulp van de wetenschap het imago van bier opvijzelen. Hun Kennisinstituut Bier roept gemengde reacties op.

Bierbrouwers hebben een Kennisinstituut Bier opgericht, dat aandacht vraagt voor ’de wetenschappelijke achtergronden van verantwoorde bierconsumptie’. Drie hoogleraren doen mee.

„Wij willen feiten en fabels over het drinken van bier op een rij zetten. Er is nog genoeg te onderzoeken”, zegt Frans Kok, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Wageningen Universiteit.

Kok is voorzitter van het Kennisinstituut, zijn Amsterdamse collega Joop van der Pligt (hoogleraar sociale psychologie) zit ook in het bestuur. Een derde zetel wordt bezet door Arne Astrup, hoogleraar humane voeding, een internationaal expert op het gebied van overgewicht. De professor kwam de afgelopen jaren in Denemarken geregeld in opspraak wegens belangenverstrengeling.

Enkele wetenschappers hebben kritiek op de deelneming van hoogleraren aan een instituut dat is opgezet door het bedrijfsleven. „Het is legitiem dat brouwers het imago van bier willen verbeteren. Maar wetenschappers horen zich hier niet voor te lenen”, zegt Martijn Katan, hoogleraar voedingsleer aan de VU. „Alcohol veroorzaakt veel ziekten, mensen weten dat niet. Vrouwen weten vaak niet dat bier en andere alcoholische drank hun kans op borstkanker vergroot. Dat begint al bij het eerste glaasje.”

Initiatiefnemer van het Kennisinstituut Bier is het Centraal Brouwerij Kantoor, waarin de Nederlandse bierbrouwers samenwerken. Het kantoor heeft een zetel in het bestuur van het instituut samen met algemeen directeur van Heineken, Philip de Ridder. Heineken reageerde gisteren niet op vragen.

Het nieuwe instituut organiseert rondetafelgesprekken ’over bier en gezondheid’ met experts uit het veld. Op 13 oktober zijn ambtenaren van vier ministeries, waaronder VWS, in een Haags hotel uitgenodigd. Ook de GGD, Hartstichting, RIVM en de diabetesfederatie zijn gevraagd. „Wij nemen deel aan dat gesprek”, zegt Victor Everhardt van het Trimbos Instituut, dat namens VWS verantwoordelijk is voor alcoholvoorlichting. „Wij hebben wel onze vraagtekens. Er is al veel bekend over alcoholgebruik.”

Het brouwerijkantoor betaalt volgens prof. Kok in vijf jaar jaarlijks 250.000 euro aan het instituut. De brouwers zelf willen niets zeggen over de financiering. „Dat is zo afgesproken”, zegt directeur Jack Verhoek. „Wij zitten met Heineken in het bestuur omdat wij het instituut financieren en graag de vinger aan de pols houden.”

Volgens Kok heeft de industrie een minderheidspositie in het bestuur en zal daardoor de onderzoekagenda niet kunnen bepalen. „Zodra dat wel gebeurt, ben ik weg. Maar ik geloof daar niet in. Er is over bier nog heel wat te onderzoeken. Vaak wordt gedacht dat je van bier dikker wordt dan van wijn. Je wordt niet dik van bier, wel van de snacks die je erbij eet. Er zitten leemtes in de kennis, daar willen wij wat aan doen. Met die kennis kunnen diëtisten en huisartsen hun voordeel doen.”

Het kennisinstituut zegt zich te houden aan de richtlijn van de Gezondheidsraad. Naast de schadelijke effecten van alcoholgebruik constateerde de raad dat matig gebruik bij oudere mannen en vrouwen na de menopauze ’waarschijnlijk’ het sterfterisico verlaagt. De raad adviseerde maximaal twee glazen per dag voor mannen en maximaal één glas voor vrouwen.

Bier (De Gelderlander)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden