Keiharde eis bij overname door Dasa

Van onze redactie economie

Met die mededeling heeft Fokkertopman E. J. Nederkoorn gisteren de onrust onder het personeel en de onduidelijkheid in de pers willen wegnemen. Volgens hem zijn Fokker en Dasa het zo goed als eens over de komende overname en mag een definitief akkoord 'voor de zomer' worden verwacht.

Fokker zegt nadrukkelijk dat er nog geen overeenkomst in de maak is met de Italiaanse en Franse concurrenten Alenia en Aerospatiale. Als die zich later bij Dasa-Fokker willen aansluiten, dan kan dat alleen als zij zich conformeren aan de afspraken tussen Fokker en Dasa. Dat zou in concreto moeten betekenen dat Alenia en Aerospatiale zouden moeten stoppen met hun ATR-vliegtuigen, die rechtstreeks concurreren met de Fokker 50.

Nederkoorn reageerde daarmee op uitspraken van Henri Martre, topman van het Franse Aerospatiale afgelopen zaterdag. Martre zei dat Dasa mede namens Aerospatiale en het Italiaanse Alenia met Fokker onderhandelt. "Die uitspraak spoort niet met de werkelijkheid" , aldus Nederkoorn. In de Duitse pers zegt ook topman Edzard Reuter van Daimler-Benz, het moederbedrijf van Dasa, dat de Duitsers met Fokker alleen praten en dat Aerospatiale en Alenia slechts over de stand van zaken worden geinformeerd.

Eerder hielden woordvoerders van Dasa nadrukkelijk vast aan de samenwerking met Alenia en Aerospatiale, met wie Dasa vliegtuigen wilde ontwikkelen die zouden moeten concurreren met de F 100 en de nog te maken F 70 en F 130. Die plannen zijn volgens Nederkoorn definitief van de baan, maar dat besef zou nog niet helemaal zijn doorgedrongen tot alle woordvoerders van de betrokken bedrijven.

Nederkoorn zegt dat op dit ogenblik een directe deelname van ATR in het aanstaande Fokker-Dasa-consortium 'niet haalbaar' is omdat dit een uitspraak van de Europese Commissie zou uitlokken. Vorig jaar besloot de Commissie, die onder meer de concurrentieverhoudingen binnen de interne markt bewaakt, dat ATR en de Canadese fabrikant voor propellervliegtuigen De Havilland niet mochten fuseren omdat ATR daarmee een te dominante positie zou krijgen op de markt voor propellervliegtuigen.

Samengaan van de projecten voor propellervliegtuigen van Fokker en ATR zou eenzelfde situatie creeren. Wachten op een uitspraak van de Commissie zou vertraging betekenen voor straalvliegtuigen die Fokker en Dasa snel willen ontwikkelen. Het gaat daarbij op afgeleide versies van de F 100: een verkorte versie met minimaal 65 stoelen en een verlengde versie met 130 stoelen.

Volgens Nederkoorn garandeert de principe-afspraak tussen Fokker en Dasa dat Fokker behouden blijft als zelfstandig bedrijf dat zelf vliegtuigen ontwerpt, bouwt en verkoopt. Dat geldt ook voor een hele nieuwe generatie straalverkeersvliegtuigen die in de volgende eeuw de Fokker 100 moet gaan opvolgen. Dat zal contractueel worden vastgelegd, zegt Nederkoorn.

Opmerkelijk in alle mededelingen, onder andere in de vorm van een extra nieuwsbulletin voor het personeel, is de nadruk die op straalvliegtuigen wordt gelegd. De positie van de Fokker 50 komt amper aan bod, maar volgens Fokker blijft ook dat toestel 'zeker' gemaakt worden.

Het is volgens Nederkoorn niet nodig dat de staat eeuwig mede-eigenaar blijft van Fokker. De beste garantie voor het behoud van een zelfscheppende vliegtuigindustrie in Nederland bestaat volgens hem uit het in stand houden van de kennis en ervaring die in Nederland behalve bij Fokker ook aanwezig is op de technische universiteiten en binnen het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden