Keane / Op de rand van de waanzin

’Keane’ is het overweldigende nieuwe drama van de New Yorkse regisseur Lodge Kerrigan. De film die al in 2004 verscheen, en in Cannes in première ging, is merkwaardig genoeg niet eerder opgepikt door een Nederlandse distributeur maar krijgt nu van de Filmfreak gelukkig alsnog een kans in de bioscoop.

Hans Armee

Het hypnotiserende drama is vernoemd naar een vader die op een onbewaakt ogenblik zijn 6-jarige dochtertje kwijtraakt op een druk busstation in New York. Pats Boem. Daar is William Keane. En we zullen hem niet meer uit het oog verliezen. De camera van Kerrigan volgt Keane zoals de camera van de broertjes Dardennes ooit Rosetta volgde. We zijn erbij als Keane voorbijgangers staande houdt en als hij loketten afloopt, op zoek naar informatie, op zoek naar een klein meisje in een paars jasje.

We zijn erbij als hij zijn hoofd wanhopig in een kussen drukt, op een eenzame hotelkamer. En als hij zijn dubbele wodka’s achterover slaat, in een kale bar waar hij The Four Tops uit de jukebox laat schallen: ’I Can’t Help Myself’. De noodkreet gaat door merg en been.

De tragiek schuilt hem in het feit dat Keane al maanden op zoek is, misschien al wel een half jaar. En dat er achter de ijzingwekkende gekte waarmee Keane inmiddels te kampen heeft, waarschijnlijk een heel gewoon man schuilt, die een heel gewoon leven had.

Kerrigan focust op dat ene moment waarop iemand even niet oplet. Het zijn een paar seconden die een verwoestende werking hebben, op het leven van de man, het meisje, en ongetwijfeld vele anderen. Kerrigan, die eerder hypnotiserende films maakte met ’Clean, Shaven’ en ’Claire Dolan’, laat ons daarbij gissen naar wat er in het hoofd van de man omgaat. Wat is het precies? Schizofrenie? Paranoia? En is het allemaal wel waar? Is het verhaal van het dochtertje niet verzonnen? Heeft het krantenknipsel dat hij met zich meedraagt, wel betrekking op zijn dochtertje?

Kerrigan weet zonder effectbejag en simpele sentimenten een ontroerend portret te tekenen van een man die op de rand van de waanzin leeft, die eigenlijk al naar beneden is gestort, maar zich heeft vastgeklampt aan een laatste strohalm. ’Keane’ laat je – mede door het fantastische optreden van de Britse acteur Damian Lewis beseffen dat het jou op een onbewaakt ogenblik ook kan overkomen, de nachtmerrie, de gekte.

]]>

(Regie: Lodge Kerrigan. Met Damian Lewis en Abigail Breslin. Te zien in het Filmmuseum (Amsterdam) en Filmhuis Den Haag.)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden