Ka

Een score van honderd procent: afgelopen week twee keer een Ford Ka zien rijden en beide keren zat er een vrouw aan het stuur, de tweede probeerde achteruit in te parkeren. Maar het viel me vooral op omdat het zo stil is geworden nadat het blad Automotive vorige woensdag onthulde dat de Ka voor zeventig procent door vrouwen wordt gekocht. Wat wil je ook met zo'n naam. Auto's heten zelden naar vrouwen en als er in de naam iets vrouwelijks doorklinkt dan toch niet meteen naar het meer bazige type Ka. Dan ben je als man geen meester meer over je eigen pookje.

Ik had wel verwacht dat Ford meteen een grote campagne zou zijn begonnen om de Ka te herpositioneren. Dat ze meteen de Ka's met een man aan het stuur per advertentie in alle kranten terug naar de garage hadden geroepen, waar dan zogenaamd iets onder de motorkap werd gedaan terwijl door een hulpje gratis en stiekem 'rel' achter de naam zou worden geplakt, of 'katoe'. Dat je binnen het type dan ook twee namen hebt, zoals je d'r nu al kunt krijgen in diverse uitvoeringen. Als je een auto koopt, denk je altijd dat je er ook een hebt, tot ze de lijst met accessoires onder je neus schuiven als was het de wijnkaart.

Ik vermoed dus dat sinds vorige week donderdag alleen nog maar vrouwen voor de Ka bij de dealers langs zijn gekomen. Niet erg, meestal. Er zijn vele automerken en -types met een vaste soort van kopers. De Opel Kadet, alles van BMW en Mercedes, kleine Fiatjes, de Deux Cheveaux, daar valt met een grote kans van succes blind een profielschets van de koper en bestuurder aan op te hangen. Maar dat gebeurde toch niet zo snel als bij de Ford Ka? Zoiets moet zich ook eerst in de tweedehands markt bevestigen.

Het schijnt dus te liggen aan de ronde vormen van de Ka, die schijnen vrouwen eerder te vertederen dan mannen, die willen hooguit een auto met een naam die klinkt naar rondere vormen. Vrouwen willen de Ka van Ford en alles van Suzuki bleek. Het zal niet lang meer duren of op de wilde markt van de datende singles hoef je alleen nog maar je autosleutels te laten zien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden