Kauwgom in je mond? Weg ermee. Jij daar: hoofd omhoog

Aan het etiket 'werklozentoneel' hebben ze een grondige hekel. Ze zijn geen zielepieten die ook eens op het podium mogen staan. Wat hen betreft wordt de musical 'A Chorus Line', die vanavond in Amstelveen in premiere gaat, net zo kritisch beoordeeld als andere produkties.

Dik Smits en Corine Boon noemen zichzelf de 'oude knarren' van de groep die de Broadway-produktie op de planken zet in Nederland. Zij hebben de meedogenloze audities, met de bijbehorende competitie en spanning, al vaak meegemaakt. De musical, die is opgedragen aan de anonieme zangers en dansers in het achtergrondkoor, gaat dus ook een beetje over hen.

Voor deze twee spelers is het project van de stichting Kunstwerk uit Hilversum niet meer nodig om podiumervaring op te doen. Dik Smits (32) heeft ruim zes jaar bij Introdans gewerkt en een half jaar bij het gezelschap van Connie Janssen. Corine Boon (29) stond in 'Cats', de popmusicals 'Zeldzaam' en 'Move', de Andre van Duinrevue, 'Chicago', 'Mata Hari' en 'Roze krokodillen.'

Toch hebben ze audities gedaan. De een omdat het de enige kans was om zang- en acteerervaring op te doen. De ander omdat ze aan het werk wilde blijven. En een andere dansmusical is er momenteel niet in Nederland.

Na de try-out zitten ze in de artiestenfoyer van het Cultureel Centrum van Amstelveen. Hun haar is nog nat van de douche, de rouge en lippenstift is van hun gezicht. Tien minuten eerder was Corine Boon nog een sexy blondje, dat het moest hebben van haar (chirurgisch verbeterde) borsten en billen. Dik Smits speelde een homoseksueel die zich arroganter voordeed dan hij was.

Hij heeft weinig tekst, maar een andere rol zou hij niet willen hebben. Dik is een beetje Greg. Vanaf het moment dat hij de film 'A Chorus Line' van regisseur Richard Attenborough zag, wist hij dat hij die ene rol ooit wilde spelen.

In het stuk vertelt Greg dat een meisje hem na een half uur friemelen vroeg: “Wil je niet verder?” “Nee!” was zijn antwoord. Volgens Dik kwam dat er iets te agressief uit tijdens de voorstelling. “Ik legde er te veel van mezelf in. Wat wil je: ik heb er zes jaar over gedaan, voordat ik daarvoor uit durfde te komen. Maar Troy Garza, de regisseur, zei het ook al: vanavond ging ik te ver.”

Als het danseresje Val moet Corine Boon opboksen tegen Audrey Landers, ook bekend van 'Dallas'. Maar haar Amerikaanse concurrente maakt er in de film te veel een typetje van, vindt ze. De Nederlandse Val loopt net zo te pronken met haar lichaam, maar ze zet haar rivale Sheila ook op haar plaats. “Ik wil meer van die rol maken dan een dom blondje.”

'A Chorus Line' is de eerste grote produktie die Kunstwerk in samenwerking met de Arbeidsvoorziening Gooi en Vechtstreek uitbrengt. Binnenkort volgen het concert 'Leonard Bernstein on stage' en het toneelstuk 'Kees de jongen'. De kosten (zeven miljoen gulden) komen voor ruim de helft voor rekening van arbeidsvoorzieningen.

Alle 180 deelnemers volgden een scholingsprogramma van tien weken. Ze kregen les in zang, dans en acteren en leerden tijdens een zakelijke cursus van de Kunstenbond FNV onder meer hoe ze hun curriculum vitae moeten opstellen.

Voor de Chorus Liners stond daarna de Amerikaanse choreograaf en regisseur Troy Garza klaar. Hij was medeverantwoordelijk voor de oorspronkelijke versie van de musical die 15 jaar onafgebroken op Broadway stond. Daarna regisseerde hij hetzelfde stuk in Johannesburg.

De kleine regisseur met het stekeltjeshoofd heeft vlak voor de try-out niets dan lof voor de jonge Nederlandse artiesten. “In Londen had ik een Cassie, een Val en een Al die niet konden zingen en toch veel succes kregen. Nu heb ik een Cassie, een Val en een Al die wel kunnen zingen. Ik zou zo met deze groep naar Broadway durven - als ze niet in het Nederlands speelden.”

Garza vindt dat hij wel lijkt op de regisseur in het stuk. Dat is nogal een agressief type. Vanuit het donker beveelt hij voortdurend: “Ooit aan klassiek ballet gedaan? Aan de kant dan. Kauwgom in je mond? Weg ermee. Jij met die haarband: hoofd omhoog.”

Die regisseur lijkt een manipulator en een machtsmisbruiker, maar in feite voelt hij zich erg verantwoordelijk, weet Garza. “Maar hij is wel tough, ja. Net als ik.” Oude knarren Smits & Boon moeten daar erg om lachen. “Troy is een schatje”, zeggen ze. “Hij zou best wat meer de zweep mogen gebruiken.”

De spelers hebben een contract getekend voor een bepaalde tijd. Ze krijgen minimaal minimumloon; het salaris is afhankelijk van de zwaarte van de rol, leeftijd en ervaring. Het is geen vetpot, vindt Dik Smits. “Maar bij Introdans verdiende ik niet eens zoveel meer.”

De dynamische voorstelling wordt 65 keer gespeeld in grote theaters. Directeur Bart de Groot, onder meer betrokken bij de produktie van 'Cabaret', 'Les Miserables' en 'Sweet Charity', heeft zelfs Carre in Amsterdam weten te boeken voor vier avonden. “Ik heb meteen gezegd dat ik niet voor dertien man in Roodeschool wil staan. Dat is me te frustrerend.”

Als 'A Chorus Line' een succes wordt, kunnen er in het seizoen '94-'95 meer voorstellingen volgen. De Groot wil de musical dan uitbrengen in samenwerking met vrije producenten. Hij zou het een triomf vinden, vooral omdat hij zich nog goed de krantekoppen herinnert van een jaar geleden: 'Arbeidsbureau op de planken', 'Kneusjesproject of successtory?'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden