Kassav hitst op met gehaaide danspasjes

UTRECHT - 'Attention, attention' en hup daar gingen tweeduizend armen de lucht in. 'Superbe, encore'. Zelden blaakte muziekcentrum Vredenburg in Utrecht van zoveel energie als onder het geanimeerde spektakel van Kassav.

De ambassadeurs van de zouk keerden dinsdag na zes jaar terug in Nederland met een zowel routineus als onweerstaanbaar optreden. Driekwart van de zaal was gevuld met wild-enthousiaste Antillianen, die het liefst tot 'bam' (het einde) waren doorgegaan. De vele boeketten, handjes en kussen verrieden dat we met vedetten te maken hadden.

In de Antillen en ver daarbuiten staat de populariteit van Kassav gelijk aan die van Madonna x Prince x Michael Jackson. In Parijs verkoopt het zestienkoppige orkest jaarlijks twee weken achtereen het Zenith (formaat Ahoy') volledig uit. In Burkina Faso, Angola of Japan laat Kassav 200 000 toeschouwers in een keer op haar muziek dansen. Want 'zouk' betekent in het Creools 'feest' of 'bal'.

De cadance en beguine van Martinique en Guadaloupe smolt Kassavoprichter Pierre Decimus samen met Haitiaanse compas tot een nieuwe, spetterende stijl. Aanvankelijk vonden de in het Creools gezongen liedjes slechts ondergronds aftrek. Toen echter de Franse president Mitterrand in 1982 vrije radio toestond in zijn overzeese provincies, was er geen houden meer aan. Op vijftig stations tegelijk klonk dag in dag uit de muziek van Kassav, die wegens het herhaalde woord 'zouker' (dansen, feesten) voorgoed 'zouk' zou gaan heten.

Een contract met platenmaatschappij CBS tilde de zouk in 1987 voorgoed over eigen grenzen heen. De zouk-beweging verleende de Franse Antillen een nieuwe indentiteit; en een vitale muziekindustrie waar om de dag een nieuwe zouk-plaat verschijnt. Schertsend noemen Antillianen hun eilanden dan ook de 'Negropole'. Trots vullen ze het rijtje mondiale dansmuziek - van soul (jaren zestig) naar disco (jaren zeventig) - aan met zouk.

Meezingen

Achteraf beschouwd schuilt het geheim van Kassav in de juiste band op het juiste moment. Met dubbele synthesizers, dubbel slagwerk, zangers en gitaristen verbinden ze traditie met moderniteit. Alle songs lenen zich voor meezingen en vooral -deinen. In Vredenburg hitsten de zangers bij toerbeurt het publiek op met gehaaide danspasjes en uitdagende bewegingen. Daarmee bereikten ze de andere betekenis van het begrip 'Creools': een vermenging van culturen die in Kassav de ultieme pleitbezorger vindt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden