Kanttekeningen bij kuise kleding op de catwalk

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Eindelijk eens goed nieuws voor de modebewuste hoofddoekdraagster die dol is op luxelabels als Dolce & Gabbana. Het Italiaanse modehuis komt volgende maand met een lijn islamitische creaties voor hen die dat kunnen betalen. Maar ook de westerse fastfashionketens hebben de miljardenmarkt van de kuise kleding ontdekt. Kwestie van vraag en aanbod, of valt er meer over te zeggen?

In Frankrijk heeft de kuise kledinglijn het maatschappelijk debat over de hoofddoek opnieuw brandstof gegeven. De minister van vrouwenzaken noemt het een 'bijzonder zorgelijke ontwikkeling', anderen verdedigen het 'recht van deze vrouwen om er modieus bij te lopen'. Om met dat laatste argument te beginnen: wie op straat kijkt, of dat nu in Europese steden is of in die van Egypte, Abu Dhabi of Iran, weet dat gehoofddoekte vrouwen geen Italiaanse ontwerpers nodig hebben om er modieus uit te zien.

Moeten we ons dan wel zorgen maken als er straks hoofddoekmodelletjes hangen in de rekken van een H & M of Marks & Spencer? Het meest besproken stukje stof is immers ook in Nederland al jarenlang onderwerp van verhitte discussies. De een ziet het als ultiem symbool van vrouwenonderdrukking, de ander als een onvervreemdbaar religieus recht, een derde voelt zich pas vrij en geëmancipeerd mét allesbedekkende kleding. Feit is dat we niet in het hoofd van een islamitische vrouw kunnen kijken, om te zien wat zij zelf met dit stukje stof wil uitdrukken. Feit is ook dat er nog altijd meer landen zijn waar kuise kleding verplicht is, dan landen waar moslimfeministes hun vrijheid uitdrukken met de hoofddoek. Waarmee zeker niet gezegd is dat deze laatsten niet oprecht zijn in hun gevoelens.

In Nederland is de hoofddoek gelukkig niet verboden, behalve in sommige functies zoals een rechter. Het staat modeketens dan ook vrij willekeurig welk assortiment in de etalage te hangen. Zomaar een kledinglijn zal het nooit worden. Juist de doelgroep bevindt zich in onze samenleving in een ingewikkeld krachtenveld. De kleding waarmee deze vrouwen hun geloof vormgeven, of cultuur uitdrukken, speelt daarin een grote rol. Meer nog dan het debat over de seksualisering van de samenleving laat het hoofddoekdebat zien dat de openbare ruimte nog altijd wordt gedomineerd door de man. Ook winkelketens nemen aan dit krachtenveld deel. In die zin is het ironisch dat het stukje stof dat van oorsprong de vrouw als lustobject moest verhullen voor de man, het geschopt heeft tot de catwalk.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden