Kansen kunnen keren voor vliegveld in Twente

Een enkele Transavia-vlucht, monteurs die sleutelen aan de laatste F-16’s die voor Chili zijn bestemd en wat sportvliegers. Enschede Airport Twente kan nauwelijks tot de verbeelding spreken.

Maar de kansen kunnen keren. De komende maanden moet duidelijk worden of het kleinste Nederlandse vliegveld een grote rol kan spelen in de Nederlandse vliegtuigindustrie.

Enschede Airport Twente is formeel nog altijd de militaire Vliegbasis Twenthe, de thuisbasis van de squadrons F-16. In 2003 kondigde minister Kamp (defensie) aan dat het einde oefening was voor de basis, en zo zal geschieden. Het laatste squadron F-16’s is vertrokken. Eind 2007 is de laatste bemoeienis van Defensie met het vliegveld een feit. Dan is de brandweer, de luchtverkeersleiding en de onderhoudsploeg ofwel in handen van een private onderneming of vertrokken. En blijkt de 3200 meter start- en landingsbaan een mooie skeelerbaan.

Van dat laatste gaat overigens niemand uit. De directie van de kleinste Nederlandse luchthaven ziet kansen voor het overeind houden van het vliegveld. De ontwikkelingsmaatschappij Oost Nederland doet samen met de Kamer van Koophandel verwoede pogingen om rond het vliegveld bedrijven te werven en gemeenten eromheen, Enschede voorop, zien volop mogelijkheden werk aan te trekken.

Maar wat zijn dan die mogelijkheden? Rekkof (Fokker omgekeerd geschreven) studeert nog altijd op een doorstart van de Nederlandse vliegtuigbouwer. Henk Ligtenberg van Oost Nederland belt pakweg om de vijf weken met zakenman Jaap Rosen Jacobson of Rekkof de Fokkers gaat bouwen. „Het wachten is op Rosen Jacobson. Als hij Go geeft, geven wij ook vol gas”, zegt Ligtenberg.

De ontwikkelingsmaatschappij zal dan de kennis over de regio inbrengen en haar netwerk in stelling brengen om Fokker te helpen. Haar eigen investeringspoot is te klein voor een rol als investeerder.

Twente heeft Fokker veel te bieden. Tussen de 20 en 26 bedrijven in de regio hebben al banden met de vliegtuigindustrie. De 3,2 kilometer lange landingsbaan is in prima conditie om de Fokker 70 en 100 behulpzaam te zijn bij de proefvluchten en de snelweg A1 is een ideale toegang voor de vleugels die het herrezen Fokker vermoedelijk in Tsjechië laat bouwen. Dan hoef je met die vleugels de Randstad niet in. En, niet onbelangrijk, de luchthaven heeft al een hangar die groot genoeg is om Fokkers te assembleren; alleen de toegang moet nog verbreed worden. Rekkof heeft gekeken, maar nog niet gekozen. Lelystad zou ook een optie kunnen zijn.

Maar er is meer. Zo is de Netherlands Aerospace Groep, een cluster van 10 tot 14 bedrijven die onderhoud plegen aan vliegtuigen ook op zoek naar een locatie. Nu nog zitten ze in de drukke Randstad rond Schiphol. Maar deze bedrijven, waaronder de vliegtuigspuiter Qaps, hebben hun oog laten vallen op Twente. Of kiezen zij toch voor Maastricht of Eindhoven voor hun zogeheten Maintenance Boulevard? Saillant detail in dit geval is dat beide oprichters van Qaps ex-werknemers van Fokker zijn. De laatste Fokkers werden in 1996 onder toezicht van de curatoren door deze spuiterij van een verflaag voorzien. Geen onlogische gedachte dus om Fokker te laten herrijzen op de plek waar de Maintenance Boulevard komt, of andersom.

En dan is er altijd nog de kans dat Twente vliegtuigmaatschappijen weet aan te trekken. In dat geval moeten de openingstijden, nu nog alleen op werkdagen, worden opgerekt tot zeven dagen per week en dan van zes uur ’s ochtends tot elf uur ’s avonds. Gebeurt dat niet, dan zal geen zakenman zijn vliegtuig in Twente stallen, en zal geen prijsvechter vanuit Twente naar Parijs of Berlijn vliegen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden