Kannibaal Netflix bedreigt Nederlandse televisiewereld

In Hilversum moet men zich achter de oren krabbenBeeld anp

Nederlandse televisiemakers moeten zich serieus zorgen gaan maken. De macht van video-on-demanddiensten als Netflix strekt zich verder en verder uit. Kijken we straks alleen nog maar buitenlandse series?

"Als de opmars van Netflix zich doorzet, zal het aantal traditionele televisiekijkers gaan dalen", voorspelt Tom de Groeve, die voor PricewaterhouseCoopers onderzoek deed naar de omslag van televisie. "De jongere generatie kijkt nu al anders. Ze kijken minder televisie en meer on demand. Zenders als MTV en Comedy Central, maar ook RTL5 en NPO3 krijgen het op korte termijn lastig. Zenders die zich richten op andere doelgroepen hebben minder zorgen, maar kunnen ook niet blijven stilzitten."

In de VS heeft de helft van de gezinnen al een abonnement op Netflix. Sinds een jaar hebben tv-zenders daar te maken met 10 tot 15 procent minder kijkers. In Nederland, waar de streamingdienst in september 2013 zijn intrede deed, heeft nu nog één op vijf huishoudens een abonnement op Netflix, maar dat aandeel gaat volgens De Groeve stijgen.

Beeld anp

Verschillende oorzaken
Dat heeft voor een deel te maken met de voorkeuren van de Nederlandse televisiekijker. "Nederlanders staan erg open voor Angelsaksische content, veel meer nog dan Fransen of Duitsers. Vooral dramaseries slaan in Nederland aan en dat is nu juist een genre waar streamingdiensten erg op inzetten."

De kwaliteit ervan neemt bovendien toe. "De content van bijvoorbeeld Netflix is inmiddels zó goed. Series als Orange is the New Black en House of Cards worden overal ter wereld enorm goed bekeken. Nu heeft Netflix nog maar een handvol exclusieve series, over een paar jaar zullen dat er al meer dan twintig zijn."

Achterstand goedmaken
Nederlandse televisiemakers zijn gewaarschuwd. Ze doen verwoede pogingen het gat te dichten, maar slagen er vooralsnog niet in. "Er wordt nog te weinig moeite gestoken in video-on-demand diensten. Ze zijn er wel steeds meer, maar werken vaak nog slecht. De content valt tegen, de gebruiksvriendelijkheid laat te wensen over en ze zijn ook nog eens vaak duurder dan hun buitenlandse evenknie."

Het verschil in budget speelt daarin ook een rol. "Netflix heeft wereldwijd 65 miljoen abonnees. Samen brengen die in één jaar zes miljard dollar in het laatje. Netflix maakt series waarvan één aflevering 10 miljoen euro kost. Als je bedenkt dat een aflevering van bijvoorbeeld Flikken honderd- tot honderdvijftigduizend euro kost weet je dat het lastig wordt om tegenstand te bieden. En als de inkomsten uit reclame minder worden, terwijl de kosten voor de content omhoog gaan, komen televisiemakers alleen maar verder onder druk te staan."

De gevolgen zullen groot zijn en tv-zenders zullen in de problemen komen. Toch verwacht De Groeve niet dat de ouderwetse televisiekijker zonder talenknobbel meteen op taalles moet. "Veel Nederlanders zijn gehecht aan lokale content. Voor hen zal er altijd een markt blijven, maar dat zal eerder op een streamingdienst zijn dan op de traditionele tv-zender."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden