'Kankerschoenen' dragen bij aan bestrijding van kanker

HANNE OBBINK

Natuurlijk, op de sociale media waren meteen ook reacties te vinden van mensen die nog even hun gal over Erik van Muiswinkel wilden spuwen, vertrokken als hoofdpiet in het 'Sinterklaasjournaal'. Maar anderen noemden het gewoon wat het was: een mooi gebaar.

Eind mei had Van Muiswinkel het al beloofd: hij ging de schoenen veilen die hij tien jaar lang had gedragen in zijn rol van hoofdpiet. Dat kon best een lieve som opleveren, voorspelde de veilingmeester vorige week, want 'deze pietenschoenen hebben een turbulente periode in de geschiedenis van het Sinterklaasfeest meegemaakt'.

Dit weekend werd bekend wat de schoenen - met de hand gemaakt door de Haagse designer Egbert van der Does - precies hebben opgebracht: 1700 euro. Wie de nieuwe eigenaar van de schoenen is, blijft nog geheim. Waar de opbrengst naartoe gaat, is wel bekend: naar het actieplatform van het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis, dat geld inzamelt voor wetenschappelijk onderzoek naar kanker.

Waarom uitgerekend naar kankeronderzoek? Dat kon bijna niet anders, bleek uit Van Muiswinkels toelichting in het tv-programma 'RTL Late Night', waar hij de veiling aankondigde. Vlak daarvoor had hij zich in een tweet over de zwartepietendiscussie het woord 'kankerlul' laten ontvallen. Dat was ironisch bedoeld, zei hij, want hij had juist willen oproepen tot beschaafdere taal in deze discussie - waarin het nu vaak 'kanker' voor en 'kanker' na is.

Deze schoenen, zei hij terwijl hij ze omhooghield, "zijn dus de kankerschoenen van die kankerhoofdpiet".

Dus ja, dat de opbrengst naar de bestrijding van kanker gaat, lag voor de hand.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden