Kanaal waar zelfs Drenten trots op zijn

reportage | 'Het kwak' trekt veel publiek

KLAZIENAVEEN - Piet Schippers uit Hellevoetsluis is dol op Drenthe. Als kind dacht hij dat het niet meer was dan zand met een stapeltje stenen, nu noemt hij zich Drenthe-minded. Schippers, die met zijn vrouw vakantie viert aan boord van hun jacht Karin, verwacht dat de liefde voor de provincie met de komst van het Koning Willem-Alexanderkanaal alleen nog maar zal groeien.

In de koppelsluis bij Klazienaveen vertellen veel bootjesmensen dat ze hebben uitgekeken naar de opening van het nieuwe kanaal tussen Klazienaveen en Oranjedorp. Het stuk van zes kilometer was de ontbrekende schakel. Eindelijk kunnen recreanten een rondje Drenthe varen, of vanuit Drenthe naar Duitsland. Andersom kunnen de Duitsers via Drenthe naar Friesland. Tot nu toe konden ze daar alleen via de stad Groningen komen.

"Het was hier allemaal bos", zegt Jurrie Klein, brugwachter op de koppelsluis. Sinds de opening van het Koning Willem-Alexanderkanaal op 8 juni zijn er al zo'n 2700 plezierboten doorgelaten. De brugwachters turven de aantallen in een notitieboekje. Zo'n drukte hadden ze niet verwacht. Maar soms is het al dringen bij de sluizen en hele stukken in konvooi varen.

"Drenthe is niet snel trots", weet gedeputeerde Henk Brink. Maar in de zuidoost-hoek lopen ze wel te glunderen. Niet alleen om het nieuwe kanaal, dat 'het kwak' is gedoopt, maar om de hele vernieuwde vaarverbinding tussen Erica en Ter Apel, de zogeheten Veenvaart. De twintig kilometer lange route door de veenkoloniën trekt ook het nodige fietspubliek. Volgens brugwachter Klein en zijn collega Jan Peters staan ze in rijen dik bij de sluis te kijken.

Jurrie Klein en Jan Peters zijn van het Drentse werkvoorzieningsschap de Emco-groep. Jurrie zat eerst in de plantsoenendienst, Jan in de bouwvakkersgroep die is opgeheven. De mannen vinden het mooi dat ze in de watersport zitten. Klein: "Mijn hobby is boten kijken, nu kan ik van mijn hobby mijn werk maken". Op de kade pakt Peters twee lege blikjes aan van passanten, voor in de afvalbak. In ruil krijgen ze van hem foldermateriaal over Drenthe aangereikt.

Friesland staat op eenzame hoogte, realiseert gedeputeerde Brink zich, maar Drenthe ¿ altijd met fietsen geassocieerd ¿ verdient met de Veenvaart wat hem betreft ook een plek op de watersportkaart. Dat schept wel verplichtingen. Op een uitzondering na ¿ de dierentuin in Emmen natuurlijk, of het Veenpark in Barger-Compascuum ¿ zijn de Drentse veenkoloniën nog niet zo op toeristen gericht. Lokale horeca plakt er nog briefjes op de deur dat ze in de zomer beperkt open zijn of op zondag gesloten. "Dat kan natuurlijk niet."

Brink hoopt dat het ondernemersbloed gaat kriebelen. Zoals bij de familie De Vries die aan het kanaal koffie- en theeschenkerij De Groene Trambrug is begonnen. De familie haalde voor de uitspanning een duivenhok naast hun huis neer. Gerda de Vries werkte 23 jaar bij thermostatenfabriek Honeywell in Emmen, die gesloten werd. "Ik heb nul horeca-ervaring. Maar we hebben nu al een vaste klantenkring."

Ook buurprovincie Groningen, die meebetaalde aan de Veenvaart, ruikt kansen. Toeristen die op de nieuwe vaarroute afkomen gaan hopelijk ook de regio Westerwolde in, of de Groningse veenkoloniën verkennen. Havenmeester Henk Dun van de jachthaven De Runde in Ter Apel: "We hebben een toiletgebouw en kantine gebouwd en krijgen er tien camperplekken en vier bungalows bij, plus twintig ligplekken in het centrum van Ter Apel".

Kosten: 34,8 miljoen
Aan de vernieuwde vaarverbinding Erica-Ter Apel is vijf jaar gewerkt. Het graven van het Koning Willem-Alexanderkanaal en de facelift van de veertien overige kilometers kostte 34,8 miljoen euro. De Provincie Drenthe en de gemeente Emmen betaalden elk 7 miljoen, de provincie Groningen 1,9 miljoen, de rest kwam van het Rijk, de EU en anderen. Langs de route zijn sluizen, bruggen, oevers en fietspaden aangepakt, of nieuw aangelegd. Bijzonder is de nieuwe koppelsluis in het Oosterbos bij Klazienaveen. Deze dubbele sluis brengt boten in twee etappes vijf meter omhoog of omlaag.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden