Kan KLM zo nog wel verder?

Weer onrust bij Air France, dat Nederlandse tak mee in de afgrond dreigt te sleuren

Het waren taferelen die haast deden denken aan de bestorming van de Bastille in 1789. Op het hoofdkantoor van Air France-KLM bij luchthaven Charles de Gaulle werd een vergadering van de raad van bestuur over de onvermijdelijke reorganisatie bruut verstoord toen honderden woedende Air France-werknemers de zaal binnendrongen. Ze klommen op tafels, scandeerden leuzen en hielden banieren met vlammende teksten in de lucht. Twee directeuren werd het overhemd van het lijf gescheurd.

Kort daarvoor maakte de directie het 'alternatieve reddingsplan' bekend tijdens de bijzondere bijeenkomst van het Comité Central d'Entreprise, de bedrijfsvereniging voor culturele en sociale activiteiten van de maatschappij, vergelijkbaar met een ondernemingsraad.

Zoals eind vorige week al werd aangenomen, schrapt Air France in totaal bijna drieduizend banen. De hardste klappen vallen bij het grondpersoneel, waar 1900 werknemers worden ontslagen. Nog eens 300 piloten en 700 stewards en stewardessen verliezen hun baan. Het is de eerste keer dat er gedwongen ontslagen vallen bij de luchtvaartmaatschappij.

Eerder wezen de pilotenvakbonden het eerste plan van Air France af. Air France eiste een productiviteitsstijging van 17 procent van de vliegers. Ze zouden honderd vlieguren per jaar extra moeten maken tegen hetzelfde salaris.

Het 'plan B' behelst dat het aanbod van verre vluchten tussen nu en 2017 met 10 procent wordt teruggebracht, meldt de Franse krant Les Echos. Ook wil Air France zijn vloot verkleinen om kosten te besparen. Volgens de bonden worden komend voorjaar vijf vliegtuigen uit de vloot gehaald en in het najaar nog eens negen. Vijf routes komen te vervallen. Een order van 25 Boeing 787's wordt geannuleerd. Met de ontslaggolf en de reorganisatie probeert het concern 1,3 miljard euro te bezuinigen.

Volledig volgens de Franse mores zetten twaalf verschillende vakbonden gelijk de hakken in het zand. Veel mensen kwamen af op hun oproep, maar ook de bonden hadden niet voorzien dat de manifestatie op een zo gewelddadige wijze zou escaleren. Op de luchthaven van Marseille legden 130 kwade werknemers tegelijkertijd het werk neer.

Air France kondigde aan een klacht in te dienen tegen de geweldplegers, en blijft hopen dat de bonden terugkeren aan de onderhandelingstafel. Premier Manuel Valls zei tegen de krant Le Monde dat hij diep verontwaardigd is en dat de directie kan rekenen op zijn volledige steun. Staatssecretaris van verkeer Alain Vidalies noemde de agressie onaanvaardbaar en wil dat de daders hard gestraft worden. KLM-topman Pieter Elbers reageerde geschrokken: "Wat hier gebeurd is, is onacceptabel."

In Les Echos drong premier Valls er bij de Air France-piloten op aan hun verantwoordelijkheid te nemen. "Als Air France niet reorganiseert, komt het in acuut gevaar. We weten dat een bedrijf dan kan verdwijnen."

Het probleem van Air France-KLM is dat het aan alle kanten voorbij wordt gestreefd door concurrenten. Binnen Europa domineren Easyjet en Ryanair. Op intercontinentale trajecten verliest het concern van maatschappijen uit het Midden-Oosten en Turkish Airlines. De helft van de internationale vluchten is verliesgevend, terwijl Air France-KLM daar juist geld zou moeten verdienen.

Het personeel van KLM is bezorgd over de terugkerende onrust en de stakingsdreiging van Franse piloten. De vorige staking, een jaar geleden, kostte een half miljard euro en zorgde voor een negatief resultaat van de Air France-KLM groep. De Franse tak dreigt de Nederlandse KLM op deze manier mee de afgrond in te sleuren en de vraag doemt op of de samenwerking nog wel levensvatbaar is.

KLM boekt namelijk wel vooruitgang met een bezuinigingsplan van 700 miljoen euro. De maatschappij bereikte overeenstemming met alle bonden over de invulling van een deel van de besparingen. Het personeel moet over de hele breedte harder werken, zonder dat daar meer salaris tegenover staat. Het aantal managers op het hoofdkantoor brengt KLM met een kwart terug.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden