Kan er op dat shirt iets anders staan dan Philips?

Philips Sport Vereniging verliest naamgever. Eind aan oudste sponsorcontract in voetbal.

Het hoofdkantoor zat al niet meer in Eindhoven, en nu stopt Philips ook nog als hoofdsponsor van PSV, de club die het in 1913 zelf oprichtte. "PSV wás Philips vroeger, en andersom. Mensen van Philips leidden PSV bij wijze van spreken in hun vrije tijd", zegt sportmarketeer Bob van Oosterhout.

Na volgend voetbalseizoen speelt PSV niet meer met Philips op de borst, voor het eerst in 34 jaar (voor die tijd was het niet toegestaan met reclame op het shirt te spelen). Philips blijft wel naamgever van het stadion en een belangrijke geldschieter.

"Een shirt is de meest in het oog springende plek voor een sponsor. Philips heeft de naamsbekendheid niet meer nodig en dus is het logisch dat het bedrijf een stap opzij zet. PSV kan nu op zoek naar een sponsor die meer betaalt. Een klassieke win-winsituatie", aldus Van Oosterhout.

Daar denkt sportmarketingdeskundige Frank van den Wall Bake anders over. Bedrijven moeten hun verleden niet vergeten, vindt hij. "Anders is er ook geen toekomst. PSV is meer dan een voetbalclub, het is onderdeel van het bedrijf. Ik vind het een twijfelachtige beslissing van Philips. Zeker omdat er op het shirt geen concurrent van Philips mag komen."

De stap van de elektronicagigant past in de beweging te breken met zijn wortels. Bestuursvoorzitter Frans van Houten maakte vorig jaar bekend een grote splitsing te zullen doorvoeren. Hij wil de divisie verlichting, waarmee Philips groot is geworden, losmaken van de rest van het bedrijf, vermoedelijk om die naar de beurs te brengen. Philips staat sinds 2007 niet meer zozeer voor gloeilampen, maar voor apparatuur die de gezondheid moet dienen. Daarbij past een nieuwe klantenkring; niet die van consumenten zoals vroeger, maar van ziekenhuizen.

"De tijden zijn veranderd", zegt Van Oosterhout. "Toen Philips nog radio's en televisies maakte, had het bedrijf behoefte aan naamsbekendheid, vooral bij jongeren. Nu is Philips een mondiaal A-merk."

De band tussen Philips en PSV werd de afgelopen jaren al zakelijker. Toen de club in 2011 in acute financiële problemen zat, schoot Philips te hulp met een lening van 20 miljoen euro. "Maar daarvoor gaf Frans van Houten al signalen dat het tijd was om de samenwerking opnieuw te bekijken", zegt Van Oosterhout.

Die samenwerking heeft de club veel gebracht: uitstraling, handelsgeest, maar ook innovatie. Zo was PSV de eerste Nederlandse ploeg waarvan een wedstrijd live op televisie werd uitgezonden. Dankzij Philips. PSV speelde als eerste Europees voetbal, omdat Philips bereid was de kosten te dekken. En wie speelde de eerste wedstrijd met kunstlicht, en had de primeur met verwarming en videoschermen in zijn stadion? Juist. Met dank aan Philips.

Zo'n innige band tussen voetbalclub en sponsor is zeldzaam. Ook over de grens zijn er maar enkele voorbeelden: Bayer Leverkusen van farmaceut Bayer en Wolfsburg van Volkswagen.

Wie gaat nu het gat vullen dat Philips op de shirts achterlaat? Volgens Van Oosterhout zijn er vier mogelijkheden: een internationaal bedrijf dat Nederland wil veroveren, een technologiebedrijf met behoefte aan zichtbaarheid, een regionaal bedrijf als ASML, of een gokbedrijf dat publiciteit zoekt nu de markt voor gokken op wedstrijden in 2016 open gaat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden