Kan de Alfa weer spannend worden?

Met hulp van Ferrari op zoek naar nieuwe Alfa's

QV. Dan weet een autoliefhebber genoeg. Dat moet Alfa Romeo zijn. De sportiefste uitvoeringen van Alfa dragen het groene klavertjevierlogo. Quadrifoglio Verde.

Zo is het al jaren.

En zo zal het blijven.

Alfa Romeo heeft zijn stadsautootje Mito en gezinsmodel Giulietta met QV-edities aangevuld. Mooi nieuws voor liefhebbers en voor die enkele koper (v/m) die zijn Alfa-droom in aankoop heeft durven omzetten. Alfa's mogen geliefd zijn, het zijn zelden kaskrakers.

Fiat-Chrysler, conservator van het Alfa Romeo-erfgoed anno 1910, gooit daarom het roer om. Passie moet weer van de Alfa's druipen. Want dit merk kende dieptepunten. Het ergste dieptepunt dateert van zo'n dertig jaar terug.

Uit een flirt van het toen zelfstandige Alfa Romeo met Datsun-Nissan ontstond de Arna. Deze verbouwde Datsun Cherry straalde alles uit wat een Alfa niet is: saai, saai, saai. In 1987 lijfde Fiat (inmiddels ook Chrysler-eigenaar) Alfa Romeo in. Exit Arna.

Fiat Group haalde deze lente de Arna van stal als voorbeeld van hoe het niet moet. Wel makkelijk, zo'n stokoud voorbeeld. Maar Fiat stak ook de hand in eigen boezem. Had het concern bijvoorbeeld de Alfa 164 niet ooit gebaseerd op de Fiat Croma, het model waarvan de Nederlandse importeur nog nachtmerries krijgt?

De boodschap: Fiat is niet liefdevol genoeg geweest voor Alfa.

Toch bouwde Alfa Romeo onder Fiats vleugels ook spannende, betaalbare auto's voor een groot publiek. Een Alfa is een gezins-Ferrari voor dagelijks gebruik.

Maar kopers laten Alfa's massamodellen Mito en Giulietta met Fiatmotoren als 2-cilinders en diesels links liggen. En dat is niet vanwege het design. De typische innovatieve Alfa-autotechniek en -rijdynamiek ontbreekt, vindt Fiat. Daarom zet het concern nu zeshonderd ingenieurs in een bunker aan het werk.

'Skunkworks' noemt Fiat dit experimentele Alfa-lab. Onder leiding van twee ervaren Ferrari-mensen zoeken ingenieurs het technische Alfa-dna. Dat moet tot nieuwe Alfa's leiden. Echte Alfa's. Wie niet kan wachten: de Mito QV (170 pk; vanaf 26.950 euro) en de Giulietta QV (240 pk; vanaf 37.450 euro) hebben alvast wat dna meegekregen: het groene klavertjevier. Voor geluksvogels.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden