Kamer wil sneller vijfde Schiphol-baan

AMSTERDAM - Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt het idee van Schiphol om versneld een vijfde startbaan aan te leggen.

De baan is nodig aangezien het verkeer op de luchthaven veel sneller groeit dan in bestaande plannen is voorzien. Ook een vervroegde uitbouw van vliegveld Lelystad tot een volwaardige zusterluchthaven voor 15 miljoen passagiers lijkt daardoor onontkoombaar.

De drie grootste fracties in het parlement, die van PvdA, CDA en VVD, sluiten zich aan bij de visie van Schiphol dat de vijfde baan een belangrijke bijdrage levert aan het beperken van de geluidsoverlast. De baan moet volgens hun dus liever eerder dan later worden gerealiseerd. D66, dat de meeste milieueisen aan de groei van Schiphol verbindt en in een komend kabinet een sleutelrol kan spelen, was gisteren niet voor commentaar bereikbaar. Volgens de huidige plannen zou de baan in 2003 operationeel moeten zijn, maar Schiphol denkt dat, mits alle toestemmingen in 1997 rond zijn, de baan al in 1999 in gebruik kan worden genomen.

De PvdA is voorstander van die versnelde aanleg, zo laat het Tweede-Kamerlid Crone weten, maar dat moet dan inderdaad binnen de bestaande procedures mogelijk zijn. Een speciale Schiphol-wet die procedures kan versnellen, waar topman H. Smits van de luchthaven voortdurend voor pleit, acht de PvdA niet gewenst.

Te Veldhuis (VVD) en CDA'er Esselink zijn ook sterk voor de snelst mogelijke aanleg die de procedures toelaten, waarbij de VVD bovendien vereenvoudigde procedures wil invoeren.

Overigens bepleiten alle partijen dat een versnelde aanleg van de vijfde baan gepaard moet gaan met een evenzeer versnelde uitvoering van milieumaatregelen. Te Veldhuis: “De groei van Schiphol mag je niet afwentelen op de omwonenden en dus zul je bijvoorbeeld ook de isolatie van woningen moeten versnellen.”

De drie partijen willen ook nog horen wat de eventuele milieuwinst is van een gedraaide Zwanenburg- en vijfde baan, een variant waar gedeputeerde staten van Noord-Holland en de stichting Natuur en Milieu voorstanders van zijn. Schiphol en de KLM hebben bezwaren tegen die gedraaide banen, maar Esselink zegt dat hem “die bezwaren nog altijd niet goed duidelijk zijn”. Door de banen iets meer noordwest in plaats van pal naar het noorden te laten lopen, daalt het aantal geluidgehinderde woningen.

Bij alle inspraak- en planningrondes over Schiphol is tot nu toe uitgegaan van een groei van het vervoer op Schiphol tot 40 miljoen passagiers in 2015, ofwel met 2,8 procent per jaar. In die plannen was vanaf 2003 de vijfde baan voorzien. Schiphol groeit echter veel sneller, de eerste helft van dit jaar was het bijvoorbeeld 12 procent. Zelfs als de komende jaren de groei van Schiphol terugvalt tot gemiddeld 5 of 6 procent, zoals voor de totale wereldluchtvaart wordt verwacht, zijn de 40 miljoen passagiers al in 2003 bereikt in plaats van 2015.

Schiphol streeft er bovendien naar sneller te groeien dan het marktgemiddelde en geeft nu toe dat de 40 miljoen eerder dan 2015 zullen worden bereikt, al wil men zich niet op een jaartal vastleggen. - Zie verder pagina 7#

'Schiphol houdt zich aan milieueisen' VERVOLG VAN PAGINA 1

De sterke groei maakt een versnelde aanleg van de vijfde baan om twee redenen noodzakelijk. Zonder de baan groeit de geluidoverlast onder de huidige vier banen rond de eeuwwisseling tot onaanvaardbare omvang. Daarnaast heeft de luchthaven de vijfde baan dan al nodig om al het verkeer te kunnen verwerken. Zonder de extra baan zal met name de KLM in de spitsuren niet meer uit de voeten kunnen. Juist die piektijden zijn voor een belangrijk deel bepalend voor de groeimogelijkheden van de KLM. Die laat in spitsuren vrijwel gelijktijdig vliegtuigen uit tal van landen op Schiphol aankomen om passagiers goede overstapmogelijkheden te bieden.

Topman Smits van Schiphol heeft ook recent weer bevestigd dat hij de milieuvoorwaarden die de overheid aan de groei heeft verbonden, volledig zal respecteren. Dat houdt in dat Schiphol bij ongeveer 40 miljoen passagiers zijn maximale capaciteit bereikt, wat dus over tien jaar het geval zal zijn. Daarna moet uitgeweken worden naar vliegveld Lelystad, waar Smits de “zesde Schipholbaan” wil aanleggen. Tot nu toe is de aanleg daarvan officieel voor het jaar 2020 voorzien, maar als Schiphol na 2003 nog zal willen groeien, moet ook die baan dus vervroegd worden gerealiseerd.

Lelystad is “de enige plek in Nederland, behalve de Noordzee, waar het luchtverkeer geen hinder oplevert”, aldus Smits. Daar zouden uiteindelijk 15 miljoen passagiers afgehandeld kunnen worden, even veel als Schiphol drie jaar geleden op vier banen verwerkte. Dat Lelystad daarvoor slechts één baan nodig heeft, komt doordat er ongehinderd in twee richtingen kan worden gestart en geland. Als Lelystad later nog een tweede baan zou krijgen, zou de capaciteit er zelfs groter worden dan de 40 miljoen van Schiphol.

De woordvoerders van PvdA, CDA en VVD zeggen verrast te zijn door die openlijke aanprijzing van Lelystad door Smits. Als Schiphol inderdaad snel werk wil maken van een tweede luchthaven bij Lelystad, moet Smits daarvoor zelf met voorstellen komen, meent CDA'er Esselink.

Railnet

De drie partijen voorzien overigens dat het nog heel wat voeten in de aarde zal hebben om Lelystad uit te bouwen. Schiphol heeft er weliswaar al ruimte voor een landingsbaan van 3500 meter gereserveerd, maar alle infrastructuur, zoals aansluitingen op het railnet, snelwegen en dergelijke, moeten nog gerealiseerd worden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden