Kamer pleit voor spoorlijn tussen Breda en Utrecht

Van onze redactie politiek

den haag – Na een vergeefse poging van het CDA in 1999 probeert de Tweede Kamer nu weer de minister van verkeer zover te krijgen een spoorlijn tussen Breda en Utrecht te realiseren.

Het zou de treinreiziger vanuit Utrecht 22 minuten schelen, als hij niet meer via Rotterdam of Den Bosch naar Breda moet, maar er rechtstreeks een intercity rijdt. De reistijd is dan 51 minuten, tegenover 73 minuten nu. Dat hebben bouwbedrijf BAM Rail en ingenieursbureau Goudappel Coffeng berekend.

Volgens hun onderzoek zou een nieuwe spoorlijn tussen Utrecht en Breda dagelijks 45.000 ’nieuwe reizigers’ kunnen trekken. Dat zijn er veel meer dan duizend extra per dag, waar een onderzoek van spoorbeheerder Railned uit 1999 op rekende.

De kosten zullen bijna 2 miljard euro bedragen, en minister Eurlings van verkeer zegt dat hij dat geld niet heeft. Maar omdat momenteel de snelweg A27 tussen Utrecht en Breda wordt verbreed, zou de aanleg van de spoorlijn goedkoper kunnen, aangezien een flink aantal werkzaamheden dan samenvalt.

ChristenUnie, CDA, SP en VVD vinden het daarom de moeite waard nu verder onderzoek te doen naar de mogelijkheid van deze spoorlijn. Kamerlid Cramer van de ChristenUnie wil weten wat de effecten zijn van zo’n lijn op de bestaande verkeersknelpunten op de noord-zuidverbinding, zoals de A16 (Moerdijkbrug) en de drukke A2.

Voor BAM Rail was de oproep van Rijkswaterstaat om met voorstellen te komen die de fileproblematiek rond de A27 kunnen oplossen, de aanleiding voor dit onderzoek. Deze treinverbinding is ook een lang gekoesterde wens van de gemeente Oosterhout, die geen station heeft.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden