Kalfsvlees wint Liegebeest

Het kalfsvleesmerk Vitel-oké is gekozen tot Liegebeest 2016. Volgens dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier misleidt het bedrijf consumenten met zogenaamd 'uiterst diervriendelijk geproduceerd' kalfsvlees. In werkelijkheid worden de kalfjes veel te vroeg van hun moeder gescheiden en moeten ze hun leven slijten in een dichte stal zonder stro.

Bij slachterij Vitelco, leverancier van Vitel-oké, was niemand bereikbaar voor commentaar.

Lidl ontsnapte op het nippertje aan de hoofdprijs. De supermarktketen kreeg de meeste stemmen voor mooie praatjes over zijn nieuwe kip, terwijl het om een 'plofkip'gaat. Maar omdat Lidl vorige week bekendmaakte te stoppen met dit ras, trok Wakker Dier de keten terug uit de verkiezing.

De 'Bierbommetjes' van Unox werden nipt tweede dit jaar. Volgens Wakker Dier hebben de kleine knakworstjes geen Beter Leven-keurmerk, terwijl ze door Unox wel worden gekwalificeerd als '100 procent kwaliteitsvlees'.

De Liegebeest is een jaarlijkse schandpaalprijs voor meest misleidende product of reclame als het gaat om dierenwelzijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden