Kale beurshal omgetoverd in sprookjesdecor

AMSTERDAM - Om een sprookjesachtig operaspektakel te creëren in de sfeerloze Hollandhal van de Amsterdamse Rai, is heel wat toverwerk nodig. Mankracht, decorstukken, kostuums, verlichting maar bovenal de vrolijke muziek van Mozarts opera: 'Die Zauberflote'. Met deze enorme internationale productie willen de organisatoren de komende drie avonden Amsterdammers laten zien dat opera niet alleen geschikt is voor de gangbare, door de elite bevolkte zalen, maar ook voor een hal waar 4500 mensen in kunnen zitten. Een groots feest moest het worden en groots is het zeker.

De Rai hoopt een jaarlijkse traditie van deze gebeurtenis te kunnen maken. Een groot muzikaal, theatraal spektakel voor het grote publiek. Maar met het financiële fiasco van 'Aïda' vijf jaar geleden in het achterhoofd, heeft de Rai het deze keer anders aangepakt. Na Amsterdam zal 'Die Zauberflote' het Duitse Dortmund bezoeken, waardoor bespaard kon worden op transport- en productiekosten.

Bij de start echter heeft de organisatie al een consessie moeten doen. Aanvankelijk waren 7000 zitplaatsen beoogd, maar dit bleek te ambitieus. Het auditorium is teruggebracht tot 4500 stoelen, wat betekent dat de goedkoopste plaatsen van 55 gulden weg zijn gevallen. Volgens woordvoerster Marieke Klosters hebben de eerdere ervaringen met de 'Ai"a', waarbij veel bezoekers slecht zicht hadden en het geluid van slechte kwaliteit was, publiek afgeschrikt.

De voorstelling moet een feest worden en heel veel is uit de kast gehaald om het dat te laten worden. Kunstenaar Ernst Fuchs is namens de artistieke leiding van Rafael Concerts bij de productie betrokken. De Oostenrijkse Fuchs ontwierp de gehele aankleding, zowel het decor als de kostuums. Vrolijke kleuren, rijke stoffen en weelderige, grootse ontwerpen, moeten het publiek tot en met de laatste rij verbluffen.

Op het grote podium staat een 22 meter lange gouden koepel, die op verschillende manieren opengaat. Op de koepel is een farao-gezicht met grote indringende ogen te ontdekken, die het publiek de sprookjeswereld intrekt. Naast vele andere grote decorstukken als rotsen, bergen en paleizen, kan alles op zes verschillende rails in het toneel draaien.

Mozarts opera uit 1791 is een fantastisch, romantisch verhaal. Het vertelt het sprookje van prins Tamino die verliefd wordt op koningsdochter Pamina. Deze rollen worden vertolkt door de solisten Herbert Lippert en Ildiko Raimondi. Prinses Pamina is gevangene van de 'slechte' tovenaar Sarastro, die later de hogepriester blijkt te zijn en het 'goede' vertegenwoordigt, in tegenstelling tot de 'kwade' Koningin van de nacht. Samen met de vogelvanger Papageno, vertolkt door Paul Armin Edelmann, gaat Tamino met de toverfluit op zoek naar Sarastro's rijk. Waar na veel beproevingen de geliefden elkaar in de armen mogen sluiten.

Het Philharmonia Hungarica orkest en het Philharmonisch Koor staat onder leiding van dirigent Ralf Weikert. De grote ruimte maakt het noodzakelijk dat in deel van de hal het geluid versterkt wordt. Een heikel punt voor operaliefhebbers, om nog maar niet te spreken over een taboe. Sound Designer Terry Saunders is verantwoordelijk voor het geluid. “De eerste paar rijen kunnen de muziek gewoon horen, maar helaas haalt die de achterste rijen niet. We hebben daarom op die plekken luidsprekers gericht, en de bedoeling is dat het publiek daar nauwelijks verschil hoort tussen de 'echte' muziek en het versterkte geluid. Die versterking wordt handmatig bediend, dus we kunnen tijdens de opera nog aanpassingen maken als dat nodig mocht zijn. Maar we veranderen niets aan de muziek, we versterken alleen het volume. Het publiek zal de opera horen zoals de dirigent die bepaalt.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden