Kabinet trekt ProRail definitief naar zich toe

Spoor | ProRail wordt een zelfstandig bestuursorgaan. Daarmee wil het kabinet meer grip krijgen op de spoorbeheerder.

Spoorbeheerder ProRail verliest definitief zijn zelfstandigheid. Het kabinet wil van het bedrijf een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) maken, en onderbrengen bij het ministerie van infrastructuur en milieu. Bronnen rond het kabinet bevestigen berichtgeving daarover van de NOS. Op die manier hoopt de regering meer controle te krijgen over ProRail.

Dat het kabinet zou gaan ingrijpen bij ProRail zat eraan te komen. Al in april, in reactie op de bevindingen van de parlementaire enquêtecommissie over het debacle met de Fyra, kondigde staatssecretaris Dijksma aan dat de spoorbeheerder in publieke handen moest komen. Sinds die tijd onderzoekt het ministerie in welke vorm dat het beste kan. Hoewel de definitieve uitkomsten van dat onderzoek nog op zich laten wachten, kiest het kabinet ervoor ProRail om te vormen tot een zbo, vergelijkbaar met de positie van bijvoorbeeld de Autoriteit Financiële Markten, of Staatsbosbeheer. Daarmee wil de regering meer grip krijgen op de financiën bij ProRail, en voorkomen dat het nog eens geconfronteerd wordt met flinke tekorten.

Vorig jaar dook er plots een gat van 475 miljoen euro op in de meerjarenbegroting van de spoorbeheerder. Maar de onvrede gaat veel verder terug. Grote storingen dupeerden miljoenen reizigers, en meerdere keren bleek het bedrijf het ministerie niet goed te informeren.

ProRail laat weten pas gistermiddag op de hoogte te zijn gesteld van het besluit, dat afgelopen vrijdag door het kabinet zou zijn genomen. De spoorbeheerder zegt eerst de uitkomsten van het onderzoek van het ministerie te willen afwachten, en dringt er bij het kabinet op aan pas op basis van die analyse een besluit te nemen. Volgende week donderdag praat de Tweede Kamer over ProRail. Voor die tijd moet het onderzoek klaar zijn.

Het besluit van het kabinet gaat rechtstreeks in tegen de oproep die twee weken geleden werd gedaan door vervoersorganisaties, vakbonden en NS om ProRail voorlopig nog even met rust te laten. Vakbonden vrezen de gevolgen voor het personeel, dat onder een andere cao zal komen te vallen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden