Faillissement afgewend

Kabinet en investeerders redden Nederlandse scheepsbouwer IHC

Een schip bij het maritiem concern IHC in Sliedrecht.Beeld ANP, Arie Kievit

Het kabinet, banken en een groep bedrijven grijpen in om het noodlijdende Nederlandse scheepsbouwbedrijf IHC van een faillissement te redden.

De Nederlandse overheid en banken dragen bij aan de overname van Royal IHC middels hoognodige overbruggingsleningen en kredietgaranties ter waarde van honderden miljoenen euro’s. Het voortbestaan van IHC was sterk in gevaar door steeds hogere schulden en grote verliezen op de bouw van enkele schepen. Minister Eric Wiebes van economische zaken en staatssecretaris Hans Vijlbrief van financiën schrijven aan de Tweede Kamer dat ze met deze reddingsactie de werkgelegenheid grotendeels willen behouden. Bij het bedrijf werken zo’n drieduizend mensen. 

Het kabinet verstrekt een overbruggingskrediet van 40 miljoen euro, staat in de Kamerbrief. De overheid stelt verder 167 miljoen euro beschikbaar, zodat het bedrijf bestaande orders kan afmaken. Een deel van dat geld komt sowieso niet meer terug. In het minst gunstige geval is de staat 100 miljoen euro kwijt, en in het beste scenario 36 miljoen euro.

Geruchten over Chinese belangstelling

De scheepsbouwer zit al jaren in de problemen. Die begonnen in de crisistijd toen het bedrijf te veel opdrachten aannam voor een te lage prijs. IHC lijdt nu al 3,5 jaar verlies, met als dieptepunt 2018, toen het 80 miljoen euro verlies draaide. Volgens een principeakkoord komt IHC in handen van een consortium dat onder meer bestaat uit industriepartners uit bagger en offshore markten: investeringsmaatschappij HAL, Ackermans & van Haaren, MerweOord en Huisman. 

Met de overname, waarvoor het bedrag niet is bekendgemaakt, moet technologische kennis van IHC voor Nederland behouden blijven. Want er waren ook zorgen dat de Nederlandse scheepsbouwer in Chinese handen zou komen, al zeggen de bewindspersonen daar verder niets over. Er gingen geruchten dat het Chinese overheidsbedrijf Chec belangstelling had voor IHC, en dat informatie over de meest recente innovatieve vondsten van baggerschepen zo in China zou belanden.

Nieuwe topman

Jaap Huijskes, president‐commissaris Royal IHC is “zeer verheugd” dat hij donderdag de principeovereenkomst  kon aankondigen. “Het toont het vertrouwen van een groot aantal betrokkenen in – en het commitment aan – de hoogwaardige scheepsbouw van Royal IHC. Dit is een belangrijke stap voor de continuïteit van de scheepsbouw in Nederland, de werkgelegenheid en de wereldwijde exportpositie van de sector. Wij zijn ervan overtuigd dat we met deze overeenkomst de innovatiekracht en toonaangevende positie van Royal IHC die het al 350 jaar in de maritieme sector heeft, kunnen versterken.”

Topman Dave Vander Heyde maakt bij de reddingsoperatie plaats voor Gerben Eggink, die op interimbasis het bedrijf gaat leiden. Eggink is volgens IHC zeer ervaren in het hervormen van bedrijven. Eerder stond hij aan het hoofd van maritiem dienstverlener Gardline. De nieuwe topman is blij met het extra krediet van 140 miljoen euro van de banken, waar de staat voor de helft garant voor staat. 

Banenverlies niet te vermijden

Bij de ingreep speelt ook mee dat de overheid zelf nog zo’n 395 miljoen euro van IHC krijgt. Dat geld zou niet meer terugkomen bij een faillissement. Volgens Wiebes en Vijlbrief is “enig banenverlies” bij IHC waarschijnlijk niet te vermijden. Een woordvoerster van de scheepsbouwer kon nog niets zeggen over eventuele ingrepen in het personeelsbestand. “Het moet nog worden uitgewerkt welke consequenties er zijn voor de bedrijfsactiviteiten.”

Vakbond CNV is vooralsnog positief over de redding. De werkgelegenheid bij het bedrijf is immers een stuk zekerder geworden, redeneert vakbondsbestuurder Piet Verburg. Ook is CNV content dat er IHC-klanten zitten in het consortium dat nu de scepter gaat zwaaien bij de scheepsbouwer die in Krimpen a/d IJssel, Sliedrecht en Kinderdijk zijn belangrijkste hellingen en werven heeft. “Dit betekent dat er een eigenaar komt die verstand heeft van scheepsbouw en maritieme industrie. En niet een stel private equity-lieden die voor het grote en snelle geld gaan.”

Tegelijkertijd houdt de vakbond een vinger aan de pols. Het is namelijk nog niet duidelijk of de nieuwe eigenaren IHC in afgeslankte vorm willen voortzetten of met alle bedrijfsonderdelen doorgaan.

Lees ook:

Baggersector vormt één blok tegen China.

Een Chinees bedrijf zou de Nederlandse scheepsbouwer IHC willen kopen. Twee baggeraars en een groot Nederlands investeringsfonds willen dat verhinderen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden