Kabelbaan door Groningen is geen luchtfietserij meer

Het plan werd als 1 april-grap gelanceerd, maar inmiddels loopt er een haalbaarheidsonderzoek. Zweven bezoekers aan Groningen straks in gondels boven de stad?

Een kabelbaan tussen het nieuwe voetbalstadion Euroborg en de binnenstad zou Groningen goed doen, bedacht het Vervoers Coördinatie Centrum Noord-Nederland (VCC). Zo’n kabelbaan zou een attractie van formaat zijn en tevens het parkeerprobleem oplossen waarmee het centrum van Groningen kampt. Genoeg parkeerplek namelijk op het grote bedrijventerrein rondom de Euroborg. Toch was het VCC bang voor lacherige reacties, bekent directeur Gerard Fidom. Leuk voor de Efteling, dat soort opmerkingen. Om die voor te zijn, werd het idee op de ludieke datum 1 april 2005 wereldkundig gemaakt.

Luchtfietserij is het dik een jaar later al lang niet meer. Groninger ondernemers omarmden de kabelbaan meteen. Het Universitair Medisch Centrum Groningen en het Groninger Museum, beide verantwoordelijk voor nogal wat bezoek, zijn ook enthousiast. Museumdirecteur Kees van Twist: „Mits de schoonheid van de binnenstad niet wordt aangetast, zou die kabelbaan een voorbeeld voor Nederland kunnen zijn. Men is overal op zoek naar de beste verbindingen naar binnensteden.”

Het ministerie van economische zaken gaf 40.000 euro voor een haalbaarheidsonderzoek. De resultaten daarvan worden in het najaar verwacht. VCC-directeur Fidom is optimistisch. Een baan zoals hij die in gedachten heeft, met achtpersoonsgondels en bestemd voor openbaar vervoer, hangt sinds 2003 boven het Colombiaanse Medellin en is daar een groot succes.

Fidom: „De snelheid en de capaciteit zijn verrassend goed. Drieduizend personen per uur, ongeveer 35 gevulde bussen. En twintig kilometer per uur. Een stadsbus haalt maar vijftien.” Fidom schat de kosten van een Groningse versie op 15 tot 25 miljoen euro.

„Het is passen en meten”, erkent de VCC-directeur. Zo komen de gondels over water waar schepen varen, met de mast omhoog. „Zo’n mast is vaak wel dertig meter. Dat is een flatgebouw van tien verdiepingen. Een behoorlijke hoogte die vrijgehouden moet worden.” Iets anders is de wind. „Zo’n kabelbaan kan elke storm wel hebben, maar is het met harde wind nog comfortabel?”

Het gemeentebestuur van Groningen wil vooruitlopend op de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek niets kwijt over het particuliere initiatief. Naar verluidt hangt dat samen met een gemeentelijk openbaar vervoersplan dat maar niet van de grond komt: een tram tussen het Centraal Station en universiteitscomplex Zernike.

De gemeenteraad is nieuwsgierig naar de kabelbaan. VVD’er Remco Kouwenhoven: „Ik juich het altijd toe als mensen iets verzinnen dat nog niet bestaat. Alleen ligt subsidie niet voor de hand.”

Rosita van Gijlswijk van de SP ziet beren op de weg. De betonnen palen bijvoorbeeld die om de ongeveer 150 meter geplaatst moeten worden. Ze zet ook vraagtekens bij de huidige parkeerproblematiek. „Aan het Damsterdiep komt een parkeergarage met 600 plaatsen. Er is berekend dat die voor de helft leeg komt te staan.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden