K3 is dood, leve K3

In het najaar komt er een 'grootse tv-show om de fakkel over te dragen'

Tja, hoe lang kun je kleuter blijven. Belgische media verkeerden gisterochtend in opperste staat van opwinding, nadat Het Laatste Nieuws en De Morgen onthulden dat meidenband K3 er de brui aan zou geven. De nieuwscyclus werd zo slim aangezwengeld om de aandacht te vestigen op de persconferentie van die middag, waarop productiemaatschappij Studio 100 bevestigde dat het drietal, na ruim vijftien jaar, in het najaar, gaat stoppen.

Of wacht, toch niet helemaal. Kinderen der lage landen niet getreurd: het lucratieve meidentrio krijgt een nieuwe incarnatie. Het miljoenenbedrijf Studio100, eigendom van Gert 'van Samson' Verhulst (47), zou immers gek zijn de drie kippen met gouden eieren te slachten. Dus herhaalt Verhulst wat hij al eerder deed, toen de blonde Kathleen Aerts er in 2009 mee ophield.

Verhulst maakte destijds van de nood een deugd. In de in Nederland door SBS6 uitgezonden talentenjacht 'K2 zoekt K3' werden de roodharige Karen Damen (inmiddels 40) en brunette Kristel Verbeke (39) aangevuld met de Amsterdamse blondine Josje Huisman (29). Gekozen uit vierduizend kandidaten. In het najaar komt Studio 100 met een 'grootse tv-show', 'om de fakkel over te dragen': K3 zoekt K3.

K3 werd eind jaren negentig bedacht door de Vlaame muziekproducer Niels William, die met Karen, Kristel en Kathleen het Vlaamse antwoord op de Spice Girls dacht te hebben. De makkelijk mee te jengelen refreintjes en opgewekte bubblegumliedjes sloegen aan bij een jongere categorie. In 2002 verkocht William zijn concept aan Studio 100, het kinderconglomeraat ('Kabouter Plop', 'MegaMindy', 'Piet Piraat') van Verhulst.

Hits kregen ze: singles als 'Mama Sé', 'Toveren', 'Kusjesdag' of 'Oma's aan de top' stonden in Nederland en België bovenaan de hitparades. In vijftien jaar tijd leverde K3 naast twintig cd's verschillende tv-series, films, en musicals af - en dan hebben we het nog niet eens over K3-broodtrommels, K3-gordijnen, K3-plakplaatjes, en K3-watdiesmeerzij.

Vorig jaar werd het stiller rond K3. Maar het was echt niet zo dat 'Josje dwarslag', of 'dat ze te oud zouden zijn', verzekerden de dames gisteren op hun bij vlagen emotionele persconferentie. Waarom dan toch stoppen? "Gewoon een gevoel." Dieper ging K3 er niet op in.

Of toch wel: Kristel liet zich ontvallen 'dat iedereen toch een beetje vervangbaar is'. Inderdaad: aangezien de roulatie van hun fanbasis hoog ligt - het kleuterschap is nu niet bepaald levenslang - zullen weinig vierjarigen een duurzame emotionele band hebben met de personen achter het merk K3.

Ongetwijfeld dat de tranen van Karen, Kristel en Josje gisteren oprecht waren - maar de kleuters van volgend jaar zal het een zorg zijn op wier wijsjes ze meespringen.

Studio 100

Studio 100 werd in 1996 samen met de Vlaamse producent Hans Bourlon opgericht door acteurs Danny Verbiest (Samson) en Gert Verhulst (Gert). K3 is hun grootste merk, maar verder maakt het bedrijf tientallen (teken)films, kinderseries, musicals en merchandise over onder andere 'Kabouter Plop', 'MegaMindy' en 'Het Huis Anubis'.

Ook beheert Studio 100 vijf pretparken. Over boekjaar 2013 behaalde het even onder Antwerpen gevestigde bedrijf een omzet van 160 miljoen euro, waarvan ruim 50 miljoen euro brutowinst.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden