K & S, funksterren buiten Nederland

Nederland was te klein voor funktrio Kraak & Smaak. „Binnen een maand heb je hier in alle clubs gespeeld, je bent zo klaar.” Met hun debuut-cd hadden ze succes in Engeland en de VS. Nu is hun album ’Plastic People’ uit.

’Als het in Engeland goed gaat, volgt Nederland vanzelf wel”, zegt producer Mark Kneppers van het funktrio Kraak & Smaak. De mannen wonen in Leiden, maar laten zich niet tegenhouden door landsgrenzen. Dankzij opzwepende concerten en dj-sets heeft Kraak & Smaak fans van Australië tot in Amerika, met het platenlabel Jalapeno Records in Engeland als veilige thuisbasis.

Kneppers: „Engeland is toch wel de bakermat van de dansmuziek. Als je daar voet aan de grond hebt, kun je de hele wereld over. Je kunt je wel richten op Nederland, maar dan kom je verder nergens.” Kraak & Smaak had internationaal de bijnaam Crack & Smack, maar de drugsassociaties bleven ze achtervolgen. Daarom wordt tegenwoordig ook de versimpelde naam K & S gebruikt.

Het trio is na tien achtereenvolgende interviews weer helder en alert en heeft vlagen van meligheid en vermoeidheid overwonnen. Producer Wim Plug: „Bij onze eerste cd hadden we nog geen persdag gepland, toen belden mensen ons gewoon op voor een interview.” Bij het verschijnen van het nieuwe album ’Plastic People’ merken ze hoe hun populariteit een vlucht heeft genomen.

Het Kraak & Smaak-verhaal begon vijf jaar geleden. Dj’s Mark Kneppers (Pim van de voormalige populaire dj-act Wipneus en Pim) en Wim Plug worden door een gezamenlijke vriend voorgesteld aan Oscar de Jong, destijds een aanstormend keyboardtalent aan het conservatorium. Het trio begint een samenwerking, waaruit de eerste single ’Money In The Bag’ voortkomt. Het nummer wordt opgepikt door Jalapeno Records, dat de jongens een platencontract aanbiedt. BBC Radio 1 steunt Kraak & Smaak vanaf het begin, wat ze veel airplay oplevert. Het debuutalbum ’Boogie Angst’ komt in 2006 uit en wordt door critici warm onthaald. Er volgt een tournee, die Kraak & Smaak langs belangrijke festivals (Pinkpop) en clubs (Cargo in Londen) voert. Ook in de Verenigde Staten krijgt het trio een schare fans.

Naast de liveshows met een voltallige band draaien Plug en Kneppers soms ook individueel als dj in clubs. Ze merken hoe het publiek in verschillende landen anders reageert. „In Amerika en Engeland zijn mensen meer betrokken. Ze reageren gelijk op je liedjes, je krijgt veel meer feedback, wat wel stimulerend is. Nederlanders denken meer: laat maar horen wat je kunt. Zo werkt het niet. Als het publiek niet klapt, is dat toch vervelend”, zegt Kneppers.

Het succes in de Verenigde Staten heeft Kraak & Smaak tevens te danken aan producenten die hun nummers gebruiken in films en tv-producties. ’One Of These Days’ werd zelfs tijdens een aflevering van de hitserie ’Grey’s Anatomy’ gedraaid. De Jong: „Elk meisje dat ik ken heeft het volgens mij wel op tv gezien. En dat zijn er veel hoor. Het is wel heel bizar, want ik kijk het helemaal niet.” Die paar minuten op televisie hebben de jongens geen windeieren gelegd. De Jong: „We hebben daar meer geld aan verdiend dan aan die hele cd-verkoop.”

Een volwaardig vervolg op ’Boogie Angst’ heeft even op zich laten wachten. „We kwamen er niet aan toe”, zegt De Jong. „We speelden wel drie keer per week en dan ook nog in het buitenland. Na de optredens heb je helemaal geen zin om muziek te maken, dat kost veel geestelijke energie.”

Voor ’Plastic People’ heeft Kraak & Smaak vrijgenomen om rustig aan nieuwe muziek te werken. Er werden meer muzikanten bij betrokken en technologische ontwikkelingen tilden het Kraak & Smaak-geluid naar een hoger niveau. „Vijf jaar geleden konden we nog niet zo veel, waardoor het allemaal wat goedkoop klonk. We kunnen nu veel meer met een computer, waardoor het geheel organischer klinkt”, zegt De Jong. ’Plastic People’ heeft een internationaal en elektronisch geluid, maar echte instrumenten en warme vocalen maken het geheel toch funky en sfeervol. Alsof een dj in een rokerig jazz-café staat te draaien.

De live-ervaringen van de afgelopen jaren hebben een aardig netwerk van getalenteerde binnenlandse én buitenlandse muzikanten opgeleverd. De Jong: „We hebben nu meer mensen om ons heen om mee samen te werken. Onze productievaardigheden worden beter, dus we zijn minder afhankelijk van samples.” Kraak & Smaaks teksten gaan over de fijne en minder fijne menselijke gevoelens, maar daar moet niet te zwaar aan worden getild. Het gaat om de sound. De Jong: „De teksten zijn nooit belangrijk geweest, maar het moet grammaticaal wel kloppen. Daarom hebben wij de voorkeur voor mensen wier eerste taal Engels is. We hebben vaak teksten van Nederlanders afgekeurd, daar kun je niet mee aankomen bij een Engels label.”

Engeland en de VS bieden Kraak & Smaak de uitdagingen die ze in Nederland missen. De Jong: „In Nederland heb je binnen een maand in alle clubs gespeeld, dan ben je zo klaar.” Kraak & Smaak is een project dat constant moet variëren, uitbreiden en verrassen. De Jong: „Het live spelen is toch altijd een beetje hetzelfde. Ik kan me voorstellen dat het voor andere muzikanten niet zo is, maar voor ons wel.” De muzikale duizendpoten houden zich daarom ook bezig met filmmuziek en er zijn plannen voor een eigen platenmaatschappij. Kneppers: „We zijn geen muzikanten die alleen maar hoeven te spelen. We kunnen ons ook bezighouden met merchandise, een platenlabel of verzamel-cd’s. Als we iets leuk vinden en dat komt op ons pad, dan doen we dat gewoon.”

Het funktrio merkt dat muziek maken niet altijd meer vrijheid, blijheid is. „We proberen er nu alle drie van te leven en dat gaat met horten en stoten. We hopen dat we met het nieuwe album een stapje verder komen, dat zou mooi zijn”, zegt Kneppers. Zelfs ontspannen uitgaan is er niet meer bij. Kneppers: „Op een bepaalde manier zijn we toch wat serieuzer. Ik ben nooit echt onbevangen uitgegaan. Ik denk dan altijd: de dj draait niet lekker, de lichten zijn niet goed, het is slecht georganiseerd, de flyers zijn niet mooi. Je bent daar altijd mee bezig en kunt daarom niet bewust genieten.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden