Jury Vocalistenconcours zet mes in de prijzenpot

's-HERTOGENBOSCH - Zelfgenoegzaamheid, arrogantie en grootheidswaan bedreigden tot voor enkele jaren het voortbestaan van het Internationaal Vocalisten Concours, met als dieptepunt het concours dat in 1992 werd gehouden. Met de komst van artistiek coördinator Bert van Mourik bleek tijdens het veertigste concours in 1994 dat sprake was van een omslag.

De middelmatigheid van de deelnemers was weliswaar troef, de prijzenpot was nog altijd te groot, maar aan de organisatie was al flink gesleuteld en de bla-bla-verhalen van 'Wij zijn de grootste en de beste' behoorden tot het verleden. Kortom, ook in Den Bosch begon het leven bij veertig. Bij het concours dat vorige week werd gehouden, bleek het mes gezet te zijn in de prijzenlawine, de jury met sterren als Grace Bumbry, Yvonne Minton, Evelyn Lear, Julia Hamari en Charlotte Margiono en met Ruud van der Meer als voorzitter genoot aanzien en het Brabants Orkest speelde onder leiding van Graeme Jenkins soms wel bijzonder stevig maar liet zich overigens van de goede kant horen. Conclusie: het IVC staat weer met beide benen op de grond.

Opera-concours

Al vele jaren bepleit ik een ombuiging van een vocalisten-concours naar een opera-concours. Bijna zonder uitzondering bleken oratorium en lied steeds ondergeschoven kinderen met prijzen en mooie woorden voor al te zwakke deelnemers. Als het IVC ooit zelf heeft aangetoond dat oratorium en lied pijnloos geschrapt kunnen worden, dan is dat met het concours dat zondagavond werd afgesloten. Van de vijftien oratorium-deelnemers overleefde niet één de halve finale, van de acht liedvertolkers bereikte slechts één de finale. Het operavak was vertegenwoordigd met acht finalisten. Ombuiging naar een opera- concours zal een geweldige ingreep betekenen maar het aanzien van het concours zal, ook internationaal gezien, ongetwijfeld toenemen.

Geen wonder dat de jury aanmerkelijk langer dan voorzien moest beraadslagen alvorens de prijzen verdeeld waren. Er was bij de negen finalisten geen echte uitschieter, ook dit jaar overheerste de middelmaat en het valt te hopen dat de organisatie in de toekomst kans zal zien weer toppers naar Den Bosch te trekken. Tot stomme verbazing van velen en tot vreugde van anderen ging de Amerikaanse countertenor Johnny Maldonado naar huis met drie prijzen: een eerste prijs, de Hündelprijs ter beschikking gesteld door de Hündel Stichting in Groningen en (blunder!) de nieuwe Arleen Auger Prijs. Voor zijn aandeel aan de finale verdiende hij in ieder geval géén van deze prijzen. Op zijn techniek viel weinig aan te merken, maar hij miste uitstraling, zijn expressie-mogelijkheden bleken gering en met zijn kleine stem ontroerde hij in aria's van Britten en Mozart geen moment.

De Japanse Kyoko Saito kon als enige liedfinaliste de eerste prijs niet ontgaan, maar of zij dat echt verdiende is een andere kwestie. Zowel in haar aandeel met piano- als met orkestbegeleiding overtuigde zij nauwelijks, bovendien was haar Duitse en Franse uitspraak belabberd.

De tweede Hündelprijs ging naar de Poolse Agnieszka Mikolajczyk, zij mocht ook de publieksprijs in ontvangst nemen. Zij zong aria's van Mozart en Puccini uiterst beschaafd, licht en teder, haar persoonlijkheid zal zich nog verder moeten ontwikkelen. De Nederlandse mezzosopraan Cécile van de Sant, die dit jaar bij Cora Canne Meijer haar diploma met onderscheiding behaalde, kreeg de Lionsclub Engagement Prijs en de prijs van de aanwezige muziekpers.

Die persjury had als opdracht de prijs toe te kennen aan die veelbelovende finalist, van wie de jury verwacht in de naaste toekomst nog veel en op hoog niveau te zullen horen. Aan die eisen voldeed Cécile van de Sant op overtuigende wijze, al was de jury wel van mening dat zij zich muzikaal en technisch nog verder zal moeten ontwikkelen. Oorkonden waren er voor onder anderen de Nederlandse sopraan Renate Arends en voor Barbara Hannigan die dankzij haar levendige voordracht door het publiek werd bejubeld. Het was een finale zonder alten, tenoren en bassen, geen tweede prijzen en zeer terecht geen hoofdprijs in de vorm van de Prijs van de Stad 's-Hertogenbosch.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden