Jury kiest voor veteranen Filmfestival Cannes

Met een gedeelde Gouden Palm voor 'The eel' van Shohei Imamura en 'Taste of cherry' van Abbas Kiarostami kwam zondagavond een enigszins teleurstellend einde aan het vijftigste Filmfestival van Cannes. Een ex-aequo prijs is op zichzelf al een zwaktebod, en bovendien koos de jury voor gevestigde reputaties in plaats van opmerkelijke films.

MARK DUURSMA

Youssef Chahine, Egyptes meest gerespecteerde filmmaker, ontving de eenmalige Prix du 50eme Anniversaire voor zijn omvangrijke oeuvre. De Grote Juryprijs ging naar 'The sweet hereafter' van Atom Egoyan, de Speciale Juryprijs naar 'Western' van Manuel Poirier. Cathie Burke werd voor haar rol als mishandelde echtgenote in 'Nil by mouth', het deels autobiografische regiedebuut van acteur Gary Oldman, onderscheiden als beste actrice. Voor zijn rol als doorgedraaide echtgenoot in het relatiedrama 'She's so lovely' van Nick -zoon van - Cassavetes ontving Sean Penn de prijs voor de beste acteur. De jury, onder voorzitterschap van Isabelle Adjani en met schrijvers Michael Ondaatje en Paul Auster en regisseurs Tim Burton en Mike Leigh als leden, kon kennelijk geen overeenstemming bereiken over één beste film. Hoewel het eigenlijk niet is toegestaan volgens de festivalreglementen, kent de compromisbeslissing een rijke traditie: reeds tien keer eerder werd de Gouden Palm ex aequo uitgereikt, voor het laatst in 1993 aan 'The piano' en 'Farewell my concubine'. De beslissing past bij een festival dat het moest stellen zonder echte toppers en niet de geschiedenis zal ingaan als een hele bijzondere editie. Ook passen de hoofdprijzen bij een festival dat zijn gouden jubileum vierde door gevestigde filmmakers in het zonnetje te zetten.

Beide Palm-winnaars zijn vaardig gemaakte films, maar missen de zeggingskracht van ander werk van de zeer ervaren regisseurs. Shohei Imamura (Tokyo, 1926) maakte zijn beste films in de jaren zestig en zeventig: rauwe berichten uit de marge van de samenleving, over personages aan wie Japanse ingetogenheid niet besteed is. In 1983 won Imamura een Gouden Palm voor 'De ballade van Narayama', in 1989 maakte hij met 'Black rain' zijn voorlaatste film. 'The eel' ('Unagi') gaat over een man die zijn overspelige vrouw vermoordt en na acht jaar gevangenschap een nieuw leven probeert op te bouwen als kapper, maar achtervolgd wordt door zijn verleden. Lastiger nog dan de wisselende stemmingen waar de film aan lijdt, is de keurige, conventionele wijze van vertellen. Eerder dan opmerkelijk is 'The eel' een adequate film, eerder een tussendoortje dan een magnum opus.

'The taste of cherry' ('Ta'm e guilass') van Abbas Kiarostami (Teheran, 1940) is wellicht de eerste Palm-winnaar die niet in de catalogus staat. Na aanvankelijke weigering van de Iraanse autoriteiten om de film in Cannes te vertonen, werd hij op het laatste moment toch ingestuurd, naar het schijnt onder druk van buitenlandse publicaties over de kwestie. Trouw aan zijn kleinschalige aanpak en spel met film-in-film, volgt Kiarostami in zijn laatste film een zelfmoordenaar die aan verschillende mensen om hulp vraagt. Meer dan de befaamde trilogie over de door een aardbeving getroffen regio, blijft 'The taste of cherry' een academische exercitie zonder emotionele lading. Bij wijze van toelichting citeert Kiarostami met instemming de Roemeense filosoof Cioran: “Zonder de mogelijkheid van zelfmoord had ik mezelf al lang geleden omgebracht.”

Tal van kleinere prijzen werden ook vergeven. De prijs voor het beste scenario ging naar James Schamus voor 'The ice storm' van Ang Lee, die voor beste regisseur naar Wong Kar-wai voor 'Happy together'. De Camera d'Or voor de beste debuutfilm ging naar 'Suzaku' van Naomi Kawase, de Gouden Palm voor beste korte film naar 'Is it the design or the wrapper?' van Tessa Sheridan. De FIPRESCI-prijs van de internationale filmkritiek ging naar 'The sweet hereafter' van Atom Egoyan in competitie en 'Voyage au début du monde' van Manoel de Oliveira buiten competitie. De enige Nederlandse film op het festival, 'Karakter' van Mike van Diem, viel met de Prix du Grand Rail d'Or op bescheiden wijze in de prijzen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden