Jumbo blijft maar groeien

Beeld Robin Utrecht, ANP

Het in geel gestoken supermarktconcern Jumbo duikt meer en meer op in het Nederlandse straatbeeld.

Supermarktketen Jumbo gaat gestaag door met groeien. Het familiebedrijf uit het Brabantse Veghel stuwde de omzet het afgelopen jaar op naar ruim 7,8 miljard euro, zo maakte het bedrijf gisteren bekend. Dat is bijna 10 procent meer dan het jaar ervoor. De in het geel gestoken formule komt daarmee uit op een marktaandeel van 20 procent. 

Het concern schrijft de groei voornamelijk toe aan de overname van ­supermarktketen Emté en de opening van nieuwe Jumbo-filialen. Ook ­bestelden consumenten meer via de website en de app. De groei in de ­bestaande winkels lag met 3,8 procent ruim boven het marktgemiddelde van 2 procent, maar iets lager dan een jaar eerder, toen Jumbo autonoom met 4,2 procent groeide. 

La Place

Met inmiddels 618 vestigingen ­begint de supermarktketen zijn naam eer aan te doen. Sinds 1997 heeft het bedrijf van de familie Van Eerd zich ontwikkeld tot een grote speler in de branche. Zo waren er in 2002 nog slechts 36 Jumbo’s. Die dringen sindsdien meer en meer door in het straatbeeld van dorp en stad. Ook de tv-kijker kan haast niet om de ambitieuze keten heen. Via spotjes met acteur Frank Lammers en de schaats- en wielerploeg laat het bedrijf zich nadrukkelijk zien.

“Wat Jumbo goed doet”, zegt ­retailexpert Erik Hemmes, “is strategisch kijken naar hoe ze kunnen groeien. Dat doen ze bijvoorbeeld door op het juiste moment overnames te plegen, zoals ze dat deden met ­Super De Boer, C1000 en La Place.”

Vooral van die laatste overname –in 2016 nam Jumbo de restaurantformule La Place over van het failliete Vroom & Dreesmann – plukt Jumbo gretig de vruchten. De omzet van de restaurantformule klom met 21 procent naar 150 miljoen euro en ook het aantal vestigingen van La Place steeg: van 93 filialen in 2017 naar 101 restaurants in 2018. Maar ook de supermarkten van de Jumbo Groep Holding B.V. profiteren van de fresh food-ervaring van La Place.

Hemmes: “Met grote Jumbo Foodmarkets in bijvoorbeeld Utrecht Leidsche Rijn en Tilburg is de supermarktformule met de formule van La Place geïntegreerd. Dat doen ze slim, die ­samenvloeiing  van horeca en supermarkt, zeker nu de oprukkende horeca een concurrent is geworden van de supers.” Jumbo voert in zijn winkels bovendien een luxelijn onder de naam La Place, zoals Albert Heijn dat bijvoorbeeld doet met ‘Excellent’.

Aanval

Van een doelbewuste aanval door Jumbo op marktleider Albert Heijn (966 vestigingen, ruim 35 procent marktaandeel) is volgens Hemmes evenwel geen sprake: “Ze kijken naar zichzelf en naar hoe ze hun formule kunnen versterken. Een aanval op ­Albert Heijn zou ook niet verstandig zijn. Ze moeten van hun eigen kracht uitgaan.”

Die kracht ligt, behalve bij een sterke positie op het gebied van verse voeding, ook in een scherp oog voor details, bij het inrichten van de winkels. Hemmes: “In die grote Foodmarkets in Leidsche Rijn en Tilburg staan bijvoorbeeld bloemetjes op de tafels bij La Place. Dat lijkt iets onbenulligs, maar die vrouwelijke touch is heel ­belangrijk. Door de opkomst van ­online is het verstandig om de sociale functie van de fysieke supermarkt aantrekkelijker te maken.”

Jumbo – dat geen winstcijfers naar buiten bracht – verwacht aan het eind van dit jaar ook supermarkten te openen in België.

Ook Coop profiteert van Emté-erfenis

Niet alleen Jumbo heeft profijt van het overnemen van (een deel) van de Emté-formule. Ook Coop Supermarkten zag de omzet stijgen, onder meer door het ombouwen van Emté-supers naar winkels van Coop. De geel-groene supers van Emté werden in de zomer van 2018 door moederbedrijf Sligro Food Group verkocht aan een consortium van Jumbo supermarkten en Coop Supermarkten. De omzet van Coop ging naar 1,4 miljard euro, een groei van 18 procent. De overgenomen Emté-winkels droegen daar – over de tweede helft van 2018 – voor ruim 130 miljoen euro aan bij. In totaal heeft Coop nu 290 winkels.

Lees ook:

Albert Heijn kiest voor meer vers en minder vuilniszakken

Supermarktketen Albert Heijn verwacht dat zijn totale aantal winkels, nu ruim duizend in Nederland en België, niet verder zal stijgen. 

Onze onbewuste keuzes in de supermarkt

In deze column van Irene van Staveren vertelt ze over hoe consumenten op verschillende manieren beslissingen nemen over wat ze kopen. Bewust, weloverwogen en berekenend aan de ene kant, en razendsnel met de onderbuik aan de andere kant. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden