Jumbo bestookt AH nu ook online

Gele supermarktketen opent in hoog tempo afhaalpunten waar klanten hun bestelde boodschappen kunnen ophalen

In hun strijd om de klant bevechten Albert Heijn en Jumbo, nummer één en twee in de supermarktwereld, elkaar nu ook via het internet. De van oorsprong Brabantse keten hoopt snel te concurreren met de websuper van Albert Heijn. Die laatste is met afstand de grootste als het gaat om het online bestellen van de dagelijkse boodschappen.

De afgelopen vijf jaar groeide de gele supermarktketen al door overnames van de formules Super de Boer en C1000. Jumbo wil de komende tijd wekelijks drie tot vijf punten openen waar klanten hun online bestelde boodschappen kunnen afhalen.

Over een paar maanden moet de teller op honderd van die punten staan. Volgens Jumbo duurt het niet lang meer voordat de keten ook boodschappen thuisbezorgt. Vorig jaar startte de super bij wijze van proef met 28 afhaalplekken. Daaraan ging een voorbereiding van twee jaar vooraf.

De websuper van Jumbo zal die van Albert Heijn dan ook niet eenvoudig naar de kroon steken, verwacht Dirk Mulder, analist levensmiddelen en detailhandel bij ING. "Die keten heeft door zijn vijftien jaar ervaring met bezorging aan huis veel meer kennis over zijn klanten en de consument in het algemeen. Om hard te groeien, zal Jumbo enorm moeten investeren in de technologie en moet de supermarktketen net zo agressief aan marketing doen als Zalando."

De supermarktwereld verandert niet uit zichzelf. Volgens accountants- en adviesbureau Deloitte is het aandeel van de Nederlandse consumenten dat zijn boodschappenmandje online vult, in 2014 verdubbeld. En hoewel de meeste Nederlanders nog inkopen doen in de supermarkt zelf, willen supers geen omzet mislopen. Mulder: "Albert Heijn kiest ook voor een nieuw systeem: in de winkel orders verzamelen, en die vervolgens thuisbezorgen of door de klant laten afhalen. Terwijl die super altijd heeft gezegd vanuit één distributiecentrum te zullen leveren."

Klanten plaatsten vorig jaar ook veel vaker een bestelling boodschappen op internet. De bestedingen aan levensmiddelen via internet verdrievoudigden in 2014 tot ongeveer 680 miljoen euro. Dat bedrag is volgens Mulder nog niet hoog: "Daar zit nog een enorme groei in".

De functie van een supermarkt verandert volgens hem door de bestellingen via internet. "Consumenten zullen grote boodschappen via internet kopen, zoals bier en wc-papier. Terwijl de klant díe spullen komt afhalen en iemand van de super ze naar de auto draagt, koopt de klant verse producten in de supermarkt zelf. De keuze aan lang houdbare producten in een super wordt kleiner en ook de inrichting gaat veranderen."

Vooralsnog profiteert vooral Ahold, met AH Online van dochterconcern Albert Heijn, van het aantal bestellingen op internet. AH Online zette vorig jaar samen met Bol.com, ook eigendom van Ahold, iets meer dan 20 procent meer om dan in 2013.

Toch had Albert Heijn volgens Mulder grotere stappen kunnen zetten met zijn websuper. "Albert Heijn is geremd door zijn relatie met franchisenemers. Die waren niet blij dat AH Online zonder afspraken klanten afpikt. Met dat probleem krijgt Jumbo ook te maken. Als die keten een wezenlijke omzet gaat halen met zijn online strategie, dan willen de franchisers ook profiteren."

undefined

Omzet supers daalt licht

De omzet van de ruim 500 Jumbo-winkels groeide vorig jaar naar 4,8 miljard euro en de inkomsten van de C1000-supers klommen naar 2,2 miljard euro. Samen is dat wel minder dan wat er in 2013 bij de Jumbo Holding binnenkwam (de holding had toen meer winkels). Ook het gezamenlijke marktaandeel daalde licht: de keten van supermarkten heeft nu een vijfde van de branche in handen. Marktleider Albert Heijn bezit iets meer dan 34 procent.

De omzet van Nederlandse supers daalde vorig jaar volgens onderzoeksinstituut GfK licht naar iets meer dan 33 miljard euro. In elk van de eerste drie maanden van dit jaar zagen de Nederlandse supers hun inkomsten weer iets stijgen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden